söndag, juni 17, 2012

SM Nöt, SM Nöt, SM Nöt...

Helgen har tillbringats i Åtvidaberg. Det stod NN-2 på vårt program och fredag kväll styrde vi kosan söderut.
Lördagen började med att Rom gick som nummer ett. Det var trögt och tungt med ständigt betande kvigor, så tiden tog slut efter delningen. Det var fålla ut, drivning, fråndrivning, hämt, drivning och fålla in så vi missade både andra drivningen, fålla in och en stor del av helheten. 87 poäng räckte det till och det visade sig att det bara var fem som skulle fullfölja banan och av övriga hade vi högst poäng så Rom blev sexa trots allt.
Zeke tog helt slut i slutet av fråndrivningen och fick totalstopp på djuren, efter mycket krångel kunde vi lämna av dem och fick till hämt och delning innan tiden var ute. 86 poäng och det räckte till åttonde plats. Under dagen funderade jag på var och hur jag skulle träna - här behövdes uppenbarligen tröga djur för träning!
Dagens glädjeämne; att de usla poängen räckte såpass långt och att Zeke hade ett av dagens bästa hämt med 47 poäng. Det passar honom när tävlingen inte startar med hämt.

Vi bodde gott på vandrarhemmet och tillsammans med härliga kamrater åt och pratade vi oss igenom kvällen. jag och Marie delade rum och jag hade påhälsning i sängen. Det var en liten kramgo Myra som trängdes i fotänden.

Idag var det hämt, delning, drivning, fålla in, fålla ut och fråndrivning. Rom hade en riktigt fin runda, det var djur utanför någon grind som jag inte trasslade med och lite trassel med ett djur efter fållan men i det stora hela gick han hela rundan lugnt med djuren utan särskilt mycket styrning. Jag var riktigt, riktigt nöjd med honom idag :-) utgången kostade 2 poäng på att han var grund och jag kan slå vad om att det var för att det var trögt igår. Det visade sig ge 121 poäng (där det gläder lite extra med en tia på helheten) och när det var klart hade Lars och Tor vunnit på 128, sedan kom Petra med Phee med 121 och bättre hämt, fyra var Marie och Hugo med 121 poäng och där var det utgången som fällde avgörandet vår favör. Femma var Carina med Josh på 120 så det var riktigt jämnt...
Zeke gjorde ett klassiskt Zekehämt. Trögt och långsamt upptag där kvigorna så småningom spred ut sig och vi fick en banan på framdrivningen. Efter hämtet kändes det riktigt bra! Lite stressigare än Roms runda men jag tyckte han skötte sig bra och det visade sig att han hade 110 poäng. Zeke hade tappat 11 poäng gentemot Rom i hämtet och det var de poängen som skilde dem i slutresultatet också.
Det räckte till en... håll i er nu... åttondeplats :-)
Det innebär att Zekes resultatrad i år är 8-8-8-8. Han är i alla fall jämn :-)


Trött och nöjd styrde jag kosan norrut igen. Efter tankning, kisspaus och en liten tupplur så är jag hemma. Jag inser att Rom rimligen är klar för SM. Tänka sig! Det är häftigt tycker jag :-) Zeke har nog fler poäng än han hade som reserv i fjol men det lär inte räcka. Han behöver några till, är jag övertygad om. Då måste han bli bättre än åtta ;-) SM går på den här platsen och de här djuren i år.




1 kommentar:

Helénes klotterplank sa...

Klart häftigt, och klart att Zeke tar några poäng till innna. Bättre att vara på den säkra sidan i år. Förklara för honom att man inte behöver spara sig till SM innan man smäller till. Det är OK att göra det före också. ;-)