fredag, mars 21, 2008

vem har brunstsynkroniserat mina tackor?

Någon (kanske baggarna) satte ordentlig fart på tackornas brunst i höstas. I går kväll konstaterade vi att det nog skulle bli lamning till natten. Jag gick ut efter ett par timmar och då höll Solveig på att lamma. En liten, brunfläckig bagge som var svag och hade dålig ordning på sina långa ben. Med gemensamma krafter fick vi igång honom och under tiden började en ungtacka lamma. Där var det trångt så jag hjälpte henne och ut kom... en helsvart bagge. Under tiden såg Solveig ut att ha något mer på gång och hon fick det största bagglamm som fötts här på gården (det säger iofs inte så mycket - de brukar ju vara små) men den var tyvärr död.
Placerade ut de nya familjekonstellationerna i boxarna, den lille brunfläckige "Bruno" fick bo under värmelampan, och tänkte gå och lägga mig. Då fick jag se att det var en till på gång...
Jag gick in och sov en timme och när jag kom ut stod det tre nya lamm i boxen. Lätt förvirring innan jag och de två tackorna var överens om vilka ungar som hörde till vilken tacka.
Ommöblering igen och tackan med juverinflammation fick lämna lyxsviten för att ge plats till de nya småttingarna. Alla tre lammen var.... baggar...
Sådärja. Det var inte illa - fyra tackor som lammade på bara någon timme. Nu var det fullt.
Gick in och sov en timme och tittade till nyförvärven när jag vaknade. Men vad nu då? En till! Ytterligare en tacka hade lammat... Gissa könet - nejmen, en bagge till :o)

Nu har vi elva bagglamm och ett tacklamm. Suck!

Naturligtvis kommer det bilder. Vänta bara. Jag ska bara försöka utröna vem som är vem. Det blev lite många på en gång....

1 kommentar:

POs Blogg sa...

Hej !
Säkert baggen Gustav VI som scharmade tackorna så att all föll samtidigt