torsdag, mars 08, 2012

och så var de bara en

Vårt förstfödda lamm som var lite svag på benen blev sjuk efter tre dagar och dog. Så tråkigt men med åren har jag lärt mig att inte lägga allt för mycket kraft på dem. Min princip är att de ska vara mätta och varma, här ska ingen frysa eller svälta ihjäl. Räcker det inte med mat och värme - då är det nog så att det var något större fel.
Så nu är det bara en men hon studsar desto mer. Jag hoppas att det snart ramlar in fler - det är flera tackor som börjar se riktigt sprickfärdiga ut, så de kan väl göra ett ryck nu till helgen tycker jag. En av tackorna som jag sålde har också hunnit lamma och fått en fläckig liten rackare. Jag hoppas att baggen Maltes fina färger ger många fläckiga lamm.

I morgon får jag tillbaka datorn, men den har inte bara fått rekreation utan faktiskt också transformerats till ett modernt exemplar så vi får väl se hur länge det dröjer innan jag fått ordning på den och lärt mig de nya versionerna. Men lite bilder ska jag väl klara av att få ut - jag vet ju att Heléne väntar särskilt på dem ;-)

Igår var jag till veterinär Sören som undersökte Bud. Bud har problem med sitt bråck igen (eller igen är väl fel ord - han är opererad på ena sidan och nu är det den andra som krånglar) och efter lite diskussioner om alternativ så bestämde vi att han ska opereras på onsdag. Vi hoppas att han är av med problemen sedan. Ska han ändå opereras så blir han ju inte yngre.

Nu är det dags för en kvällsrunda till tackorna igen för att se hur det blir med nattsömnen.