söndag, augusti 12, 2012

Gotland

Oj, vilken berg- och dalbana veckan blev. Här kommer en del intryck...
Från början var det ju meningen att vi skulle åka tillsammans med Heléne, Lexa och Jovi. Att Lexa blev sjuk och de blev kvar hemma var förstås smolk i bägaren och när sedan rapporterna kom att Lexa blev allt sämre och fick somna in under veckan lade sig det förstås som en kall, tung filt över sinnet. Det känns så väldigt overkligt.

Men annars har vi haft det bra ;-)

Boendet vi bodde på Koburg Vandrarhem i Ljugarn. Det var lite strul med vilken stuga vi skulle ha men efter lite telefonkontakt (och efter att Anita testat om nyckeln passade hos grannen som gudskelov inte var hemma....) erbjöds vi att bo i Längan. - Det här bruna?! sa Anita i telefonen med stor förvåning och viss bestörtning medan hon vred om nyckeln. Efter att ha tittat in bestämde hon sig snabbt för att den blev bra. Det var fyra bäddar och vi ändrade bokningen så att jag flyttade in med Anita, Madde och Gunnel istället för att ha ett eget rum. Längan såg inte mycket ut för världen
och inte blev det bättre när vi råkat ha sönder en fönsterruta...
men den var helt ok. Fyra bäddar, uteplats och kylskåp. Större krav än så behöver man inte ha.




Sällskapet Kära nån så mycket vi skrattat! Här är det Anita som fått blodad tand av tävlandet och lånar surfplattan för att i sista stund anmäla sig till IK-2 i Vallsta



Vilodagen Efter två dagars tävlingar var det vilodag. Den utnyttjade vi till att laga bilar, promenera på stranden, försöka torka kläderna efter promenaderna, spela kort och vila.
Anitas bil drabbades av totaltrött batteri när de skulle checka in på färjan. Efter att den krånglat även på väg till tävling fick vi numret till hjälten Nicko som 1) kom till tävlingsplatsen för att konstatera vad det var för fel och 2) kom hem till oss och bytte batteriet på plats. Vilken service! och glad var han också!
Strandpromenaderna var härliga men det började regna båda gångerna så att vi var genomvåta innan vi kom tillbaka till Längan. Här är Anitas, Maddes och mina hundar. Zeke och My på varsin ytterkant eftersom Zeke upptäckte att My löpte ;-) Hon har sedan gjort sitt bästa för att förvrida huvudet på pojkarna... Själv försökte jag glömma att koppla Rom när My var lös men det verkade inte som Madde tyckte att mina planer var så himla bra...


Vädret har varit optimalt hundväder. Svalt och lite regnigt. Jag hade många oanvända linnen och shorts när jag kom hem. Det har varit fleecetröja, regnbyxor och jacka som gällt för det mesta.

Tävlingarna har varit riktigt bra. Svåra och dessutom helt olika typ av får på de två besättningarna. Gemensamt var att fåren krävde hundar som verkligen jobbade och hade ett jämnt tryck på dem. Ligg-och-fram-vallning var inte särskilt framgångsrikt och framförallt gick det inte att lägga hunden för att få lugn - då såg de sin chans och stack. Första dagen var fåren riktigt springiga, dag två betydligt lugnare men svårare att dela. Dag fyra och fem var framförallt första benet ordentligt tungt och sedan gällde det att hitta lagom tryck för sedan gick det undan.

Våra insatser har varit väldigt blandade. Zeke har varit tight i hämten alla fyra dagarna och de första två kom han dessutom med fåren i hysteriskt tempo så jag klev av. De sista två dagarna kom han i alla fall runt och hade blygsamma 42 och 55 poäng men då var han i alla fall inte stendöv utan bara lite hörselskadad.
På de sista två dagarna har han bytt av och hjälpt till att ställa ut djur på Ik-1-banan och där skötte han sig utmärkt. Springer före och bromsar, lägger sig vid pinnen dit fåren ska. Full koll på att när den tävlande hade delat var det dags att ta ut ny flock. Ganska gulligt faktiskt ;-)
Rom har inte haft något riktigt flyt. Framförallt har hans matte styrt bort alldeles för många grindar. Att han ändå åker hem med 76 och 79 poäng som bäst kan ses som en bedrift. 79-poängaren räckte till en fjärdeplats och då hade vi vänt tillbaka dem genom första grinden och styrt bredvid den andra. Så resten var ok ;-) Sista dagen fick vi stora problem och i delningen blev fåren trötta på oss och väldigt flyktbenägna. Efter flera försök var det en som drog som en avlöning mot uttaget och henne stoppade han för bryskt så det blev en diskning. Bra att han fick henne kvar på banan, dåligt av matte att inte se vart det var på väg och gå av i tid.

Turistande blev det inte mycket av eftersom det var trist väder när det var vilodag och annars har vi tillbringat dagarna på tävlingsplatserna och varit nöjda när vi kommit hem. Igår åkte vi in till Visby lite tidigare och fikade och pustade lite.

Summeringen blir ändå att vi haft en härlig vecka! Nu vilar vi lite och om knappt två veckor är det dags igen, tävlingar fyra dagar i rad. Först nöttävlingar torsdag-fredag och sedan fårtävlingar lördag-söndag.





1 kommentar:

osma sa...

Hej allihopa,
Jag heter Herr, Rugare Sim. Jag bor i Holland och jag är en lycklig man idag? och jag sa till mig själv att alla långivare som räddar mig och min familj från vår dåliga situation, jag kommer att hänvisa alla personer som letar efter lån till honom, han gav mig lycka till min och min familj, jag var i behov av ett lån på € 300.000,00 för att starta mitt liv hela tiden när jag är en ensamstående far med 2 barn träffade jag denna ärliga och Allah fruktade man lån långivare som hjälper mig med ett lån på € 300.000,00, han är en Allah fruktade man, om du är i behov av lån och du kommer att betala tillbaka lånet, vänligen kontakta honom berätta för honom att (Herr, Rugare Sim) hänvisar dig till honom. Kontakta Mr, Mohamed Careen via e-post: (arabloanfirmserves@gmail.com)


LÅN Ansökningsinformation FORM
Förnamn......
Mellannamn.....
2) Kön: .........
3) Lånebelopp som behövs: .........
4) Lånetid: .........
5) Land: .........
6) Hemadress: .........
7) Mobilnummer: .........
8) E-postadress ..........
9) Månadsinkomst: .....................
10) Yrke: ...........................
11) Vilken webbplats gjorde du här om .....................
Tack och hälsningar.
E-post arabloanfirmserves@gmail.com