torsdag, juni 18, 2009

det där med radiotystnad...

... jag tror minsann att det var min grej. Ska prova det igen.

Så vad har hänt sedan sist?
Silverstaven blev ingen succé. Få deltagare, tvärdåligt väder och Sörmland vann igen. Glöm! Men Heléne och Lexa vann förstås IK-1, DET var kul.
Jag struntade i regnet och åkte på 50-årskalas - i regnet. Det var jättetrevligt :-) Nu planerar vi för en lyxkryssning i augusti.
Telefonen överlevde inte helgen. I alla fall inte knapparna 2,3, bläddra nedåt och ibland "lur på". Telefonen är på reparation och jag har lånat en liten ful rackare av Telia, tack för det Televerket! Mina kontakter var tydligen sparade på minneskortet. De finns i alla fall inte i den lånade telefonen, men det var väl en värdslig sak.

I tisdags fick jag ett brev med meddelande om att bilen hade körförbud såtillvida jag inte besiktat den någon av de närmsta dagarna. Det hade jag inte. Jagade besiktningstider för brinnande livet med ångestsvettdroppar i pannan, det fanns inga tider i Dalarna förrän i mitten av juli. Det går ju inte. Leta, leta, leta... Plötsligt fanns det en tid i Ludvika 07:40 morgonen därpå. Jag slog till, bokade tiden och åkte till Ludvika följande morgon. När besiktningsmannen testade bromsarna klingade det till och sedan var jag helt utan broms på ett bakhjul. Det visade sig att bromsskivan sprack (!) och nu handlade det inte om körförbud eller ej, utan om jag skulle tillåtas köra bilen hem eller inte... Det fick jag. Bytte bil med Hussen som beställde delar. Själv åkte jag till Britt-Marie och Putte i Krusbo efter jobbet och hade hjärtans trevligt. När jag kom hem därifrån hade bilrutan på förarsidan på min bil exploderat i miljaders bitar. Hussen hade städat och gjort så fint på gården med röjsågen...
Här någonstans tog mitt tålamod slut och jag blev onyanserat sur, vrång och ledsen. Det blev inte ett dugg bättre när jag skulle kolla busstiderna och Dalatrafiks hemsida var nere på grund av tekniska problem. Ska de prata om problem? Tack och lov fick jag tag på busstiderna på resplus.se och det var ju tur eftersom "min" vanliga buss var borta i sommartidtabellen så jag fick cykla tre gånger så långt. Det var dåligt med luft i bakhjulet och kompressorn krånglade när jag skulle pumpa. Då var det lite motigt.
Senare på dagen, när jag bokat till hos bilglasmästaren som var ett under av service, slog det mig vilken osannolik tur jag haft. Tänk att bilen är stående med två fel samtidigt!Det har nog aldrig hänt förut. Tänk vad sur jag skulle varit om Hussen först lagat bromsarna och rutan exploderat dagen efter. Då hade konvalecensen varit mycket längre...

Med det meddelar jag att jag inte hunnit skriva någon reseberättelse och önskar alla en riktigt skön midsommar :-)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, det var inte lite som hänt dig! Men nu kan det väl bara bli bättre, hoppas jag. Och du,......... det där med fortsatt radiotystnad gillas INTE!!!!
Ha det gott i helgen så ses vi på söndag.
Heléne

Anonym sa...

Det händer mycket på en gång för dig. Jag hoppas du får en trevlig Midsommar iallafall.
Ewa o Tea

Maria Nyberg sa...

Hej
O nu väntar jag på din reseberättelse. Jag vill också åka dit, det låter så kul. Ha en trevlig midsommarafton. Hälsningar Maria Nyberg

/barbro sa...

Å jag som tyckte att du var så otroligt klarsynt och överseende när du såg det praktiska i att ha två bilfel samtidigt... Då var det alltså tur att jag inte träffade dig dagen innan?
Trevlig midsommar!

Ewa sa...

hihi, ja jag behövde lite tid att bearbeta situationen...

Yvonne sa...

Nä men nu får det ju räcka med elände. Bilar ska inte kosta så mycket bara gå,o gå, o gå.
Däremot kan annat få kosta, tex. hundar. Det är en helt annan grej. Och mycket roligare. Ha det bra i midsommarregnet, här öser det ner, och LYCKA TILL på tisdag.
//Yvonne