söndag, februari 17, 2013

bot och bättring

... krävdes under dagens träning. Coachen hade ägnat sig åt planering och kom med ett förslag. Har man en coach så ska man väl lyssna på den - framförallt när det låter genomtänkt det hon säger, så jag var på. Även om jag insåg att det var slut på sötebrödsdagarna ;-) "fjollträna får du göra när inte jag är med"... bara en sådan sak :-)

Så, nu ställdes vi inför en uppgift och jag tyckte nog att vi klarade den skapligt. Svårt och tungt på slutet och coachen hade genast noterat vad som blev nästa övning. Och så där höll det på... Hämt med styrning i utgång och framdrivning, långa fråndrivningar med raka linjer (som flyttade runt lite eftersom hon som styrde ser så illa) delning och mera fråndrivning på den avdelade gruppen. Pust! Först Rom, sedan Jovi och sist Zeke. Alla tre skötte uppgifterna med den äran.
Roms problem kom när han skulle fråndriva den mindre gruppen. Själv trodde jag att vi hade klarat det svåraste och slappnade av lite. Dumt! men sedan jobbade vi på. Det blev lite överstyrningsslalom istället för rakt och vi kom ur kurs ibland men rackarns, vi såg till att få dem dit de skulle.
Jovi fick göra samma övningar och skötte sig riktigt, riktigt bra. Jag tror det är nyttigt för henne att träna väsentligt svårare. Lite tight och grund i hämtet, har inte riktigt knäckt koden med delning och fick problem när fåren skenade och det var trångt. Men vad tusan! resten var riktigt, riktigt bra och hon klarade båda banorna galant.
Zekemannen skötte sig faktiskt över förväntan. Fel egentligen; jag borde inte ha så låga förväntningar på honom. Han kan ju det här! Nu fick vi för det mesta riktigt fin rulle på djuren och han tog både broms och styrning, även om det känns reaktivt och att jag hela tiden måste agera och förhålla mig till det som redan har hänt - men så är det att köra honom. Hämten trasslade förstås, annat var inte att vänta, men han tog sig runt och ansträngde sig för att det skulle bli rätt.

Sedan var det lillfröken Gemma. Snabb och på, kan man nog sammanfatta hennes första pass med. Vi dividerade lite och ser förstås lite olika på saker, men andra passet gick Heléne ut med lite mer attityd och "jävlar-annama" och Gemma gick riktigt, riktigt fint. Precis så vill jag att det ska se ut, om nu Heléne vill se något annat så får hon väl "fjollträna när inte jag är med". Det låter väl rättvist, tycker ni inte? När Gemma tränade fick Zeke rycka in som vaktmästare eftersom Bud är halt efter gårdagens övningar, och Zeke skötte sig riktigt bra.

Tack och lov hade Heléne laddat ryggsäcken med choklad till mig ifall jag inte skulle orka hela passet. Omtänksamt! trots chokladen var jag riktigt sliten när jag kom in så jag vilade lite middag idag också. Det är slitigt att träna hund ;-)

Bot och bättring önskar jag också coachen, som fick influensa efter träningen :-( Med tanke på det måste jag säga att hon imponerade som höll ihop både sig egen träning och hela tiden observerade och kommenterade det som hände när vi var i farten. Kanske drog det lite kallt åt henne  i fartvinden första passet med Gemma, eller så var det som hon skrev på Facebook - hon klarade inte pressen ;-) Krya på dig kompis och tack för idag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Första passet mot nytt mål avklarat. Ser redan fram emot nästa. Som dom säger på Mellon.... Nuuu köööööör vi! / Heléne

Vall-Ewa sa...

Oj vad ni står i!! Riktigt imponerade av er. Jag platsar nog inte eran träning. Blir slut bara av att läsa det. Hi hi.. Jag håller mig nog till fjollträningen så länge.