lördag, februari 02, 2013

Hur kunde jag tvivla?

Till slut visade det sig att Rom hade ganska bra koll, trots allt. På torsdag morgon var han ordentligt intresserad och när Petra hämtade hem Phee och tog med Rom på torsdag eftermiddag var det intensivt frieri från hans sida. Det blev tre parningar innan Petra lämnade tillbaka honom idag, så nu hoppas vi att det "tar sig" :-) Det är i alla fall skönt att veta att om det blir någon mer gång så kan jag faktiskt göra precis som så många sagt och skrivit när vi blev allt mer nojiga; lita på hanhunden ! Men det är inte så lätt när det är första gången för båda och tiken har bjudit ut sig i flera dagar utan minsta försök från hanhunden. Man kan faktiskt bli nojig då!  :-)

Här hemma har Zeke faktiskt blivit mycket bättre i rörelserna. Nu ska jag testa att köra igång honom lite försiktigt så får vi se om det håller, men hittills ser det bra ut och jag har pratat med veterinär Sören och vi avvaktar och ser vad det blir nu. Som några påpekat är det ju tyvärr karens på att delta i prov och tävling efter dylika behandlingar, så han kommer inte att tävla förrän tidigast i slutet av juli - om allt nu går bra. Men huvudsaken är att han mår bra och det gör han nu!

Här hemma har vi äntligen fått bagglammen slaktade - och därmed också tre äldre tackor. Äldst var vår gamla ledartacka Solveig som blivit tandlös och mager på gamla dagar, men om man är ett får och blir tretton år så har man nog haft ett bra liv. Det var skönt att få undan baggarna så att det är tomt i stallet inför lamningen och så ska vi provta tackorna för förnyad MV-status och jag ville helst ha undan slakttackorna innan jag beställde provtagning. Så nu faller saker så sakteliga på plats :-)




Inga kommentarer: