söndag, september 20, 2009

toknöjd

Kära nån vad duktiga eleverna på kvällskursen blivit. Näst sista gången idag och det gick så bra :-) Både hundar och förare har bra kläm på grundsystemet, det är så häftigt att följa dem när polletten trillar ner. Nu har de en bra grund att träna vidare ifrån och jag är så stolt och glad över deras framsteg.

En annan som gör mig glad är förstås Rom. Idag blev jag så inspirerad av att höra om alla duktiga klubbkamrater som tävlat och gjort vallhundsprovet i Malung (7 av 8 av klubbens ekipage godkända!) att jag testade banan som stod uppställd på Forsa Gård. Vi fick improvisera hämtet eftersom fåren gömde sig i en sluttning ner mot älven och Rom må vara duktig, men han gör inga dolda hämt på främmande mark. Feltränad kanske? ;-) Jag fick lägga honom säkert åtta gånger på vägen ner och följa med själv, men han agerade rätt när han väl fick syn på fåren och sedan kunde vi köra på. Första benet föste han otroligt stadigt och fint och det var inte förrän fåren var framme vid grinden som jag insåg att jag stod kvar vi startstolpen. Kan han fråndriva så långt?! :o)
Sedan fick vi lite problem när jag skulle räta upp krossen. Han klarar höger och vänster riktigt bra nu, men när han är rakt bakom djuren (i balans) och på lite avstånd blir det svårt. Det ska vi nog få rätsida på. Efter lite vingel där tog han hem dem fint och backade (!) in dem i fållan, knölade sig in lugnt och tog ut dem och jag bara log...

Idag har vi haft finfrämmande av Eva, Robert och Saga. De blev väldigt förtjusta i kattungarna, det kommer bilder senare i veckan. Jag tror att Heléne också kan intyga att de är fina...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jätte fina!!!
Kul med Rompa.
VP nästa!?
// Heléne

Anonym sa...

Mats hälsar & tackar!

Nej de var väl inte helt enkla de där Dala-fåren, inte på en så pass liten bana iaf. Men jag är nöjd med Lad iaf, även om han busade med mig & körde på som ett förbannat kvicksilver ( lindrigt talat ) så beter ju han sig aldrig fult mot djur, dessvärre lyckades vi bli slagna av hundar som bitit omotiverat & så men ändå fick fortsätta.. Sånt kan man ju tycka bu om, men det är domaren som dömer.. Vi hade iaf en rolig tävling. Inte fullt lika nervöst nu längre :)

Ser att du & Rom verkar vara på gång, skoj! Blir det debut i Söderala tro?? Lad, Dell & Cyn hälsar att laget inte är fulltaligt utan lillebror... ..så skynda anmäl :) Ju fler vi är tillsammans....... :D

/Linda

Ewa sa...

Absolut inte, Linda! Det blir inte debut på ryor... Han skulle säkert hantera dem bättre än mig men, nja - vi provar något annat ;-)

Ewa sa...

till Linda igen; men det hade varit kul att vara med. Kepavkommorna kommer att äga där. Igen!

Anonym sa...

Facebook ska man passa sig för..

http://www.aftonbladet.se/wendela/article5832908.ab

Verkar vara lika beroendeframallande som wasabinötter..

/Linda