lördag, mars 23, 2013

såå tråkigt

Det har blivit lite dåligt med bloggande den här veckan, trots att jag haft en del goda nyheter att berätta
- Lamningen är igång. Fyra tackor har hittills fått sex fina pigga lamm. En sådär härligt fläckig, resten mörka med vita tecken i huvudet och pandateckning.
- Phee har inte långt kvar till valpning och har äntligen dragit ner lite på tempot. Petra rapporterar om en tjock liten hund
- Eye matvägrade i veckan och förmodas vara dräktig
- Torsdag och fredag tillbringade jag i snöovädrets Gävle men med fantastiska kollegor från omkringliggande landsting. Riktiga energikickar är våra möten.
- Hundarna har inte fått så mycket träning som det var tänkt men vi ska försöka få till bättring på den fronten kommande vecka
- Idag har jag varit på instruktörsmöte i SDV och känner mig riktigt taggad, men...

När jag tittade på träningen efter träffen ringde Hussen och berättade att det låg en död ungtacka i hagen när han kom hem. Hon var inte bara död utan väldigt mycket äten på och tyvärr är det mest sannolika att vi haft påhälsning av lo och att räven/rävarna sedan kalasat på det lodjuret lämnade :-( så tråkigt och makabert att hitta djur på det viset. Nu får ungtackorna bo inne på nätterna ett tag. Länsstyrelsens besiktningsman har varit här men kunde inte slå fast vad som dödat henne eftersom hon var så mycket äten på, men hans teori var den jag skrev om här. Vi får väl se om det räcker för att få någon ersättning. Nu får vi hålla ögonen öppna efter spår ifall den kommer tillbaka.

1 kommentar:

Gårdsbacken sa...

:(

Så trist...

Hoppas ni slipper mer påhälsning av objudna matgäster...