lördag, september 17, 2011

mycket vatten under broarna

Förutom att det regnat en hel del så har det även hänt en del sedan senaste uppdateringen. Jag och Zeke åkte till Väse som första reserver på SM Nöt men fick inte starta. Även om det förstås var lite surt att inte få starta så insåg jag två saker; för det första var det inte optimala förutsättningar för oss - det hade blivit tungt och svårt och för det andra; till nästa år ska vi försöka ha tillräckligt med poäng så att vi slipper vara reserver. Ett SM-koppel fick vi i alla fall :-)
Det var verkligen tungt, eftersom stubbåkern var blöt och det var ordentligt klafsigt för djuren, som sjönk ner över knäna på vissa ställen, nästa år ska Zeke vara i bättre fysisk form hoppas jag...

Vann gjorde kamraten Åsa och Lova. Det var verkligen jätteroligt och välförtjänt. Grattis!
Det finns många fler bilder från SM här

Igår begravde vi en arbetskamrat. Det var tungt och det är fortfarande väldigt svårt att ta in tanken att hon inte ska komma tillbaka. Hon var verkligen en person som levde i nuet och som såg vackra detaljer i vardagen. Idag gick jag ut i det ljuvliga vädret och jagade just vackra detaljer...

det är svårt att säga annat än att hösten är vacker

Sarah har varit här och tränat och jag har hjälpt Marie med lite finslipning. I morgon går hon och Hedvig VP på både nöt och får. Jag är så knäpp att jag ganska allvarligt övervägt att åka till Mora och titta men inser att min första hemmahelg på länge ska bli just en hemmahelg. Men jag håller tummarna.

Hussen har åkt till Idre på älgjakt och idag hade passgrannen skjutit en stor tjur. Imorgon styr de kosan mot Östersund och så kommer de väl hem någon gång nästa helg. Håll i er nu; jag ska vara hemma då också ;-)

Är det någon som är intresserad av åsenfår? Jag har bagglamm, tacklamm, ungtackor och någon äldre tacka till salu.
De flesta bagglammen är riktigt fina i varierande färger och med fina horn

den här skulle jag själv välja, om jag kunde...
det ser ut som han är ljus under men har riktigt mörka toppar. Jag gissar att det kan bli riktigt fina skinn efter en honom...

Naturligtvis är de MV-fria och ingår i genbank. Vi har inte haft några problem med fotröta och de är väl hanterade av vallhundar - men inte tama. Jag tror att kursdeltagarna kan skriva under på det :-)

2 kommentarer:

Mackan sa...

GRATTIS till 1:a reserv på SM!! Det är stort och jag hoppas som du att ni är ordinarie nästa år. :)

Åh..hm, skulle vilja ha fler får men kanske två bara...

Beklagar sorgen. :(

Ewa sa...

Mackan; två är också får. Är det tacklamm du är spekulant på?