torsdag, september 06, 2012

äventyr

Ja, den här helgen ska verkligen bli ett äventyr...
Men först lite om det som hänt sedan sist. Även andra dagens IK-1 i Bråfors utföll till belåtenhet. Lite lättare förutsättningar och väldigt många höga poäng. Trevlig stämning, men en lååång dag. När vi plockat ihop och resultaten var i Vallreg var det bara att mata djur och lägga sig...

På måndagskvällen hade vi kursavslutning och nu flyttade vi ut på tackor med lamm. Större flock och större utrymme. Svårt, visade det sig. Fåren noterade att det var orutinerade hundar och tog alla tillfällen att dra sin kos. Det fanns ju en riktigt rutinerad hund i sällskapet och han fick slita hårt. Bud förstås :-) När kursen var slut var han det också. Det var riktigt otäckt att se hur han kollapsade. Lade sig raklång på sidan med huvudet utsträckt ute på gårdsplanen och kunde inte resa sig. Där och då undrade jag om jag tagit död på honom... Med handgriplig hjälp, värme, vätska, återhämtningsmat i små portioner och en hel del omsorg kom han senare på kvällen på fötter och kunde stappla med på rastningen. Till natten ville han in på sin vanliga plats under sängen men kunde inte ta sig dit. Det var med oro jag tittade på honom på morgonen. Riktigt trött, sliten och stel men gnistan i blicken var tillbaka :-) min lille kämpe. Nu är han sig lik igen men äter fortfarande Rimadyl eftersom jag inbillar mig att tassarna värker.
Kursdeltagarna fick en kämpig uppgift men löste den bra. Det kan aldrig skada att träna svårt ibland ;-)

På tisdagen åkte jag hem vid lunch eftersom det regnade och stackars Bud var i hundgården. Arbetade hemifrån några timmar innan jag flexade ut och åkte iväg för lite egen träning. Jag och Rom åkte till Enköping och tränade på en fin grupp stutar. Vi hade stämt träff med Vickan och Marie, men eftersom Vickan haft sådan otur att hon brutit foten i veckan låg hon på sjukhus och det blev bara jag, Marie och djurägaren Gunilla som tränade.

Sedan har jag faktiskt haft ett par kvällar ledigt men det syns inte i oredan här hemma. Jag ska försöka hinna med att röja det värsta innan jag åker i morgon. Nu är det skiftbyte i Lisselqvars. Hussen kommer hem och jag åker ;-)

Jag och Rom plockar upp den invalidiserade Vickan efter vägen och åker mot Åtvidaberg och Nöt-SM. Tänk att vi ska vara med! Jag har aldrig riktigt förstått att folk säger att det ska bli så roligt inför större tävlingar, jag har tänkt att det mest bara måste vara plågsamt nervöst. Nu förstår jag vad de menar! Visst kommer jag säkert att bli nervös men framförallt ska det bara bli så himla kul! Vi ska göra så gott vi kan och sedan får vi se hur långt det räcker.
Ikväll var jag ut och paniktestade några dubbelhämt. Jag blev lite nojig och tänkte att vi tränat alldeles för lite, men han vände om och hämtade fåren trots att kalvarna var i rörelse, så han vet i alla fall vad det är frågan om. Sedan får vi se om vi får vara med på finalen på söndag...

Efter träningen kollade jag baggarna och upptäckte att de bara var åtta :-(  En av dem låg död i hagen. Jag kunde inte se några skador så man undrar ju... Nåja, sånt händer ibland men det är tråkigt.
leksaken lämnar vi hemma ;-)



1 kommentar:

Mackan sa...

Åh Budponken!!

Du Ewa, jag ska hålla tummarna stenhårt! Kan tyvärr inte komma och titta för jag ska instruera lite folk, bokat sedan ett år tillbaka, hur mycket jag än önskar att det gick att ändra...
Hoppas du får med dig en hejarklack och att du har flytet och känslan!
LYCKA TILL!!!!!