söndag, augusti 10, 2014

Brandrök och läkning

Vilken konstig vecka det varit. Förra helgen vällde det in brandrök över bygden från den stora skogsbranden utanför Sala. Först tyckte jag att det var bra träning för en sådan som mig som tycker att brandrök är extremt obehagligt. Men så kom rapporterna om att branden var helt utom kontroll och att den skenade. Plötsligt var inte rök och sotregn det mest obehagliga längre, utan frågan hur det gick med hus, hem och djur för vänner och bekanta i området.
I ett tidigt skede erbjöd vi från vallhundsklubben hjälp att flytta djur eller hjälpa till med lastning/transport/stängsling och vi fick också bud om att en bonde behövde hjälp att flytta 140 nöt. Dock hade vi inte fått klartecken att komma in i det avspärrade området och det blev en lång väntan innan det stod klart att vi inte fick klartecken att beträda området. Jag vill inte ens tänka på vad den djurägaren upplevde, som begärde hjälp och så får inte hjälpen komma fram... jag hoppas och tror att det ordnade sig för dem. Det senaste jag hörde var att man skulle försöka driva djuren med fyrhjulingar.

Nu, när det brunnit i tio dagar har de fortfarande inte branden under kontroll, men begränsningslinjerna håller och den har inte spridit sig sedan det där kaoset i början av veckan. Usch! hoppas att det fortsätter på det sättet - men det kommer att bli tufft för dem som bor i området eftersom risken för att det blåser upp nya lågor kommer att finnas kvar i månader. Vilken oro de kommer att leva under...

Här hemma rasslar det på ungefär som vanligt. Kalvarna har betat av skogsdungen och är tillbakaflyttade till den vanliga hagen, fåren har efterbetat ett par kvällar men det finns inte mycket mat kvar för dem. Rom har skött de förflyttningarna och vi har också varit till Erica för att valla in djuren inför nästa helgs Gårdsrundan där vi ska ha vallhundsuppvisning. 

Four har varit med Husse på jobbet på dagarna för att slippa vara i hundgården med sin tass. Den läker fint och nu får han till och med vara lös med de andra och springa på gräsmattan, men jag sätter på sko, strumpa, mobilfodral eller vad jag kan hitta på när han ska vara lös på ojämnt underlag. Han fick också känna lite på Ericas får och nu ska jag försöka komma igång med lite träning av honom.
Såhär ser tassen ut idag


Torrt och fint (jag har sprayat den med sprayplåster för att få en skyddande hinna) och helt oöm :-)

 

Inga kommentarer: