måndag, augusti 25, 2014

erfarenhetskontot fylls på

Lille Four har varit till Heby i helgen och gjort ett par insättningar på erfarenhetskontot. Ik-1 stod på programmet och det var en ny besättning som inte var vallad så mycket i små grupper.
På lördagen märktes det tydligt. Fåren var betydligt bättre på eftermiddagen än på morgonen och Four hamnade i chock när vi försökte oss på dem.
Intressant att se att han testade att ge fåren mer utrymme (rätt tänkt, vännen men inte just på de här djuren) vilket resulterade i att de blev stående. Sedan försökte han sätta igång dem väääldigt lugnt men de sprang i alla fall. Då bytte han taktik. Till att inte flytta dem alls... Med viss övertalning (en hel del tjat) lyckades vi krångla oss igenom hämt och fösning men på drivningen tog tiden slut. Vi hade en gigantisk walkabout på framdrivningen och en del stora svängar när vi lyckades få upp farten tillfälligt. Nåja, blygsamma 43 poäng räckte till en placering i mitten av startfältet så ni förstår att det var svårt. På riktigt.
Inför söndagen såg jag fram emot att se om djuren var betydligt bättre och vilka slutsatser Four hade dragit. Skulle det bli ännu mer försiktigt eller vad skulle jag vara beredd på?
Djuren var otroligt mycket bättre! Fortfarande svåra för hundar som inte tog tag i dem men vi såg ett flertal riktigt, riktigt fina rundor under dagen. Four inledde tjusigt med fullt på utgång och upptag. Det glädjer mig - fina hämt kommer vi att ha nytta av. Banan på framdrivningen och absolut inget stillastående... Nej, nu hade vi ordentlig fart på djuren... Stor sväng efter första grinden och precis utanför den andra, sedan missbedömde jag en tacka som inte alls var nöjd med att gå bakom mig. Jag försökte stoppa henne själv och hålla hunden på avstånd, men det slutade med att tackan vann mark och jag fick till slut skicka upp hunden ändå.
När vi kom till delningen var tackan helt införstådd med att människan i fråga inte var något att bry sig om - och tackan hade bestämt sig för att gå till uttaget.
 Jisses, vad vi fick slita med henne. Jag vågade inte dela så att hon fick fritt fram i sina egna flyktförsök så det gick åt massor av energi och minuter till att få henne på plats. Till slut delade vi och efter återsamlingen var tiden slut.
Pust! Då var jag immig på glasögonen, ska jag säga ;-)

69 poäng utan fålla och med två missade grindar. Jojo, det bådar ju inte så illa inför framtiden. På köpet fick vi en niondeplats och ytterligare ett par poäng till unghundscupen. Så roligt! Nu har vi en fin grund att stå på - nu ska jag bara försöka få till lite bättre styrning och närarbete, sedan...

Men framförallt har vi lärt oss en massa. Det här kommer vi att ha tillgodo nästa år och egentligen är det inte förrän då som jag räknar med att kunna köra honom ordentligt. Men nu har vi ett ganska späckat program de närmaste veckorna med nötkurs, träningstävling, km, vp, ik-1 igen och en uppvisning.

Inga kommentarer: