torsdag, maj 19, 2011

det går bra nu!

Oj, vilket flyt. Skönt!
På tisdagen fick jag vindrutan bytt på bilen. Den gamla var ordentligt spräckt och bytet var steg 1 i planen för besiktning (å det snaraste för att inte ha körförbud på bilen när vi kommer hem från Skottland). Jag hittade en besiktningstid på måndag i Hedemora. Det skulle innebära att jag behövde ta lite ledigt men det kunde inte hjälpas. Med maximal tur (nåja, jag återkommer till det där med maximal tur...) skulle bilen kanske också hinna repareras under nästa vecka så att den var klar inför resan. Att den skulle behöva repareras ingår som en naturlig följd av besiktningen i den här familjen. Alla mina bilar brukar ha ojämn bromsverkan när jag kommer till besiktningen.
Steg 2 i planen var att sätta i bakstolarna - och därmed plocka ut en ansenlig mängd saker ur bilen. En bur, en vallstav, ett paraply, två filtar, ett lammskinn, ett par regnbyxor, en fleecetröja, diverse fällar, kassar med hundmat och så en del skräp flyttade ut och stolarna flyttade in. Jag spolade dessutom av den värsta leran från bilen och lovade mig själv att tvätta den. Senare.
På onsdag morgon kl 8:28 kollade jag bilprovningens hemsida och hittade en ledig tid i Falun. Klockan 8:40. Bråttom! Bokade och stack iväg. Väl framme noterade jag att jag i alla fall inte städat ur varningstriangeln - det var ju bra. Kollade mätarna när de testade bromsarna och konstaterade förbluffad att det såg bra ut. När bilen var nästan klar sade besiktningsmannen att den hade ett "lite löjligt fel". Båda (!) bakljusen var svarta vilket innebär ombesiktning. Jag som fortfarande jämförde med vad det kostar att laga bromsarna tog det med ro. När killen kollade avgasreningen knackade han till på först det ena och sedan det andra lampglaset - och båda tänds :-) -Är den godkänd nu? sa jag. -Absolut, sade killen. Jag lovade att köpa nya lampor (eftersom de tydligen är glapp) och en trisslott...
Så, bilen var plötsligt klar. Utan reparation, utan ledig eftermiddag på måndag och det kändes som jag tjänat flera tusenlappar. På lunchen sade jag att nu är det bara en frisörtid som fattas, sedan har jag nog fått till allt sådant. Fick tips om frisörer i Falun som har Happy Hour-priser mellan 8-10 på morgonen och... hittade en tid kl 8 på måndag.
Snacka om att allt bara faller på plats :-)

Ikväll hade jag kursupptakt. Vilket kul gäng! Vetgiriga, intresserade och lyhörda. Det kommer att bli skoj. På måndag kör vi igång på riktigt - idag var det teori, genomgång med magnet"vallning" och sedan fick Rom visa magnetvallningen live. Han är verkligen som tagen ur kursboken, det går inte att missta sig på vad han förmedlar till fåren. Nu har eleverna fått en bra målbild.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det blev väl många "happy-houers" och flyt. Roligt när allt fungerar.
Hur gick det med trisslottena?? storvinst? ;)
Kolpelleligan

Mackan sa...

Man måste ha lite flyt ibland! :)

Men du!! VAD är magnetvallning?! Och varför går inte jag din kurs?! :O

Karin och Sven sa...

Tack för en inspirerande kursafton! Vi längtar till måndag då vi får prova på riktigt! Vi släppte den lille på fåren för första gången igår. Dottern tyckte att han var riktigt duktig på delning, det blev små grupper av får lite här och där:)

Ewa sa...

Mackan, har du missat magnetvallningen? mycket enklare än vanlig vallning där fåren och hunden rör sig som de vill ;-)
det är torrvallning med magneter på en tavla (eller bakplåt i mitt fall) där vi går igenom hur det ska se ut i teorin.
Du går inte min kurs för att du inte anmält dig :-)