fredag, maj 13, 2011

Nu rasslar livet på i rask takt och jag inser att bloggen ligger lite efter med rapporteringen ;-)

Om vi börjar med förra helgen så ringde jag sjukvårdsrådgivningen på söndag kväll eftersom både mina armar och ben var prickiga och kliade. Själv hade jag läst det mesta på nätet om både psoriasis och diverse skabb och loppor men det var verkligen ingenting som stämde. Allergitabletter och kortisonsalva hjälpte inte heller.
Efter mycket klurande undrade sjukvårdsrådgivningspersonalen om jag inte hade rosfeber. Så på måndag morgon ringde jag vårdcentralen, åkte dit på förmiddagen och konstaterade att vad det än var så inte var det rosfeber. Ok, men vad är det då? Nja, jag har ingen aning sade doktorn. Hästkur med kortison i tre dagar ordinerades och så fick jag själv avgöra om jag ville ha medicin mot klådan. Med tanke på hur doktorn beskrev medicinens verkan så hoppade jag över det... " du blir så dum i huvudet att du inte förstår att det kliar"... öh? nja, då kan det klia...

I onsdags avslutade jag kuren och nu väntar jag med viss spänning på vad som ska hända. De flesta prickarna är kvar men jag tycker inte att det är lika rött och irriterat. Dessutom är huden jättetorr efter kortisonet så det kliar av det också. Min egen teori är att alltihop hör ihop med min stora benskada eftersom utslagen började i den svullnaden och när benet blev bättre ökade utslagen. Idag är det förresten fem veckor sedan den olycksaliga vurpan och benet är fortfarande ingen vacker syn.

I måndags kväll åkte jag till Sarah och hjälpte henne valla in deras nya djur. De var sällsynt tröga men det gick bra. I veckan har jag dessutom hunnit med att hjälpa Heléne att märka lammen, hon och Claes hade boxat och sorterat så det var verkligen dukat bord när jag kom.

Tackorna med lamm går ute nu, första natten idag. Naturligtvis skulle det bli regn då men det behövs ju på grödorna så det var väl bra. I morgon åker jag, Zeke och Rom till Anita för lite träning och då behöver tackorna vara ute. Om både jag och hundarna är borta så är det liksom lite trickigt att ta in dem ;-)

Staketprylar för en hel förmögenhet till nya betet är beställda men har inte kommit än. Staketet måste vara klart innan jag åker till Skottland men det ska väl ordna sig.

1 kommentar:

erica sa...

hmmm, jag hade nog också hoppat över sån medicin..??!! låter som man skulle kunnat gjort mycket annat dumt med, om man vart så dum i huvudet att man inte förstod att det kliade... :o)