söndag, oktober 20, 2013

smolk i bägaren

idag har vi tränat med Heléne och tjejerna. Vi såg till att de mycket rörliga bagglammen blev lite mer invallade...
Först ut var Gemma. Fräck liten hund som verkligen gillar att fösa och har ett fint driv. Hittar inte riktigt rätt båge i flankerna, men är en lite jäv-l på drivflanker ;-) har dock lite svårt att släppa sista delen av flanken. Delar riktigt bra och börjar få allt bättre tålamod i jobbiga lägen.

Sedan var det Four. Han har upptäckt att det enklaste sättet att flytta de här baggarna är genom kroppsvallning. Baggarna flyttar sig nämligen självmant så han behöver bara styra och då går det utmärkt att låta benen gå där bakom, så slipper han koncentrera sig och bli alldeles trött. Är man en drummer boy så är man... Letade lite lägen där han var tvungen att plocka på lite fokus och det finns nog där om vi får pilla lite. Ser på bilderna att Heléne måste varit extremt påpasslig med kameran eftersom hon fångat alla på bild - eller så fanns det fler än dem jag såg.
Apropå bilder så hade jag ingen kamera med mig, så de här bilderna har jag fått från Heléne.



 


Sedan var det Jovis tur. Hon började mycket lååångsamt och tveksamt eftersom baggarna inte riktigt svarade som hon är van, men det dröjde inte länge förrän hon fått dem lugna. Där var det också fokus på flanker och de passade på att träna både delning och sortering. Framåt slutet hade de hittat ett arbetssätt som passade både förare, hund och får och de sorterade som de aldrig gjort annat. Där behöver bara matten ha ett system klart för sig så att det blir tydligt för hunden om hon ska stoppa eller släppa.

Sist ut var Rom. Om Jovi startade lååångsamt och tveksamt så var han lååååångsam och seg mest hela tiden. Vi kämpade (eller i alla fall jag - han kämpade mest emot för att få djuren som han ville ha dem) på innerflanker och sedan upptäckte jag att han inte alls stoppade djur i sorteringen. Där hade vi både kommunikationsproblem och lite delade åsikter ;-) men till slut tror jag att han kom på vad jag var ute efter. Och jag städade bort  en del kommandon som mest rörde till det. Vi körde också en kul övning där vi delade mot staket. Eller rättare sagt, han skulle dela mot staket med mig bakom och genom att trycka på rätt djur. En övning som han sköter galant om jag är framför fåren, men nu gällde det att han orkade hålla ihop huvudet även i spända lägen, och byta djur att trycka på när jag bad honom.
Det bästa med att han var så lååångsam var att det blev riktigt snygga och skarpa bilder av honom. Se och njut!








och under tiden studerade publiken skådespelet (förhoppningsvis lärde han sig något också)


Efter ganska många timmars träning och surr var det dags för lite vila. Efter en stund när Rom reste sig var han ordentligt halt på höger fram. Eventuellt ömmar han över en tå, jag är inte säker eftersom han inte är så mycket för att beklaga sig när jag känner igenom honom, så jag lyckas inte riktigt hitta den ömma punkten.
Riktigt surt och smolk i glädjebägaren. Det är i och för sig i stort sett slut på säsongen men jag har ju sett fram emot en massa bra träning nu i höst. Nåja, det kan ju vara snabbt övergående om vi har tur.


Igår flyttade vi Majsan, Rex och hennes bohag till hennes nya lägenhet. Nu har hon jobb ett tag att komma i ordning, men det blir nog jättebra sedan. Ingen halvtrappa, utan hiss och nyrenoverad så hon slipper stambytet som kommer i hennes gamla lägenhet. Apropå Rex så börjar han bli skröplig nu och det är nog tyvärr så att åldern börjar komma ikapp honom. Femton och ett halvt år är han och har levt ett långt och mycket lyckligt liv med Majsan. Nu får vi se vad som händer framöver om hon vill låna Zeke eller om hon ska vara utan hund när den dagen kommer. Skönt att det finns valmöjligheter i alla fall...

2 kommentarer:

Helénes klotterplank sa...

Tack för bra träning, goda råd (som vanligt) och fin present! Tråkigt att läsa om hälta :-( Måtte han krya på sig snabbt ♥

Anonym sa...

Vilka fantastiskt fina bilder på Rom raring <3 <3
"mormor"