tisdag, december 31, 2013

Gott nytt år!

Välkommen 2014, året när Four ska träffa kossor. Han får börja i liten skala ;-)  tur att de stora inte låter lika illa!


Tittar vi i backspegeln så hoppades jag inför 2013 att
vi skulle bli med valp
Zeke skulle få vara med och slåss om start på SM Nöt
Rom skulle starta SM Nöt
Rom skulle få till den där SM Får starten
och att alla skulle få vara friska och fortsätta vara mina vardagshjältar.

Så hur gick det?
Jo, vi är med valp! Andra april fick Phee sex valpar och andra maj fyllde Eye på med tre till. En av Phee-valparna  fick heta Four och flyttade hit direkt efter vår semester i Skottland och Wales. Jag gillar honom. Han kommer att bli en fin liten hund :-)
Zeke kom inte till SM Nöt. Hela första halvåret hade han tävlingsförbud efter en hormonspruta i januari. Sprutan hade önskad effekt för övrigt, han mådde bra och kändes fräsch men ett så långt uppehåll hade vi inte råd med. När han sedan kom till start var han sig inte lik och han var långt ifrån sitt gamla jag och därmed var någon SM start aldrig i närheten.
Rom däremot gick som ett schweitziskt urverk på nöt i somras, på turnén till Småland och Skåne var han i fin form och gick bra på olika typer av djur. SM starten däremot var inte alls bra. Med facit i hand så var nog det (och nötstarten i Vingåker senare i höst) det första tecknet på att något inte var som det skulle. Fårtävlingarna gick inget vidare under sommaren men till slut hittade jag ett par nycklar och ett lite förändrat sätt att köra honom och voila, så bra har han aldrig gått som han gjorde på får i höst. Vi var försena med resultat till årets SM men till nästa år är han redan inkvalad till För-SM och jag var så himla glad för att det äntligen lossnat.
Fick de fortsätta att vara friska? Nej, Zeke börjar kännas sliten. Han är fortfarande min vardagshjälte väldigt ofta men han ska inte tävlas mer. Det är inte juste mot honom. Och Rom... kära Rom som höll på att dö för mig... Han har numera tävlingsförbud på grund av sina mediciner och vi vet fortfarande inte hur nära full kapacitet han kan komma. Medicinen ska ställas in och det kommer att ta ett tag, men just nu känns det ändå ganska lovande. Han tål träningsmiljön och han är sig lik både när han jobbar på djur och när han kastar pipleksaker här hemma. Vem vet, han kanske blir så bra att jag provar att söka dispens för honom  något som är långt ifrån självklart att de beviljar med den diagnosen.

Så planerna för 2014 blir ganska diffusa. Plötsligt står jag utan tävlingshund :-(  Four ska förhoppningsvis vara klar för VP och kanske till och med någon IK-1 start i höst men han är ju faktiskt inte så gammal. Det är inte förrän 2015 som han kan vara att räkna med, men vi kommer troligen att ha väldigt mycket roligt nästa år med allt han ska lära sig... Jag hoppas att jag kan köra Rom på träning och använda honom hemma. Det räcker långt för mig som det är just nu.
På träningsfronten så ska jag också göra mitt bästa för att hjälpa Kamraten att göra Jovi till en stabil IK-2 hund och den där lilla Gemma kommer att göra en riktigt fin IK-1 säsong om jag inte är helt ute och cyklar.
Spännande ska det bli... och Four ska introduceras till nöt. Som ni ser på bilden har vi redan börjat...

1 kommentar:

Helénes klotterplank sa...

Önskar dig och dina ett bra mycket bättre 2014 och hoppas alla onda ting håller sig på milsvida avstånd.