lördag, december 21, 2013

rapport i juletid

I torsdags eftermiddag hade Rom sin första dip. Han blev muskelsvag och ranglig på eftermiddagen men var helt ok efter en stund. Jag konsulterade Strömsholm som sade att han skulle ha kortison trots att han verkade vara ok och att jag skulle höra av mig om fredagen ifall han skulle ha extrados då också.
På fredagen hade vi inplanerat återbesök på Vettris i Falun, vårt första men inte det sista hoppas jag. Veterinär Per tog väl hand om oss och jag var helt tillfreds med både deras bemötande och min egen känsla av förtroende - en nog så viktig detalj.
Roms värden var bra. Kaliumvärdet hade letat sig ner inom referensvärdena men natrium låg fortfarande lite lågt. Ingen anledning till oro och nytt återbesök om två veckor. Medicindosen får ligga oförändrad eftersom matten ska ha lite jullov och då kommer Rom att få röra sig mer än vad han gör till vardags - och då kan lite extra kortison vara en bra grund.

Idag tog han ut de tokiga bagglammen. Onödigt jobbigt för honom, insåg jag, men han redde ut det bra och till eftermiddagen fick Zeke göra en insats. Det kan ju vara måtta på ansträngningarna. Vi har dessutom varit upp i skogen och hälsat på Hussen som röjde vindfällen, så vi gick upp och fikade med honom. Så idag har Rom fått en ovanligt stor dos motion, men jag har inte märkt något konstigt på honom, mer än att han är trött.

I morgon  ska jag försöka göra en insats med julgardiner och annat... De senaste kvällarna har det gått åt många timmar till att försöka få datorn att samarbeta. Kanske, kanske är jag något på spåret, vi får se hur den tänker.


Inga kommentarer: