söndag, juli 06, 2014

Flera semesterdagar

... har förflutit. Med träning hos Heléne i fredags. Det var längesedan! Jag testade en bana med Four och det är ganska mycket som återstår innan bygget av Liten Snabb Hund är klart, så det blir lydnadsvallning när vi ska försöka styra mot grindar. Hos Ewa häromdagen var det ju en liten trixig bana där vi aldrig hann få någon vidare ordning. Nu var det en stor bana och vi fick minsann ingen vidare ordning ändå ;-)
Andra passet struntade vi i banan och tränade Liten Snabb Hund Går Lugnt Med Djur. Det är inte så alldeles långt borta men Four kämpar verkligen mot sina snabba ben ;-) Hjärnan säger - Hon säger ta det lugnt så det är bäst att göra det och benen säger - Spring!

Rom fick också gå banan. Han kan gå han! Däremot kunde jag inte styra så jag skyller på att mina nya terminalglasögon inte alls är anpassade för de avstånden. Undrar vad jag ska skylla på när mina riktiga progressiva kommer? Vid crossgrinden stannade Rom upp, tittade på mig och undrade om fåren verkligen skulle gå bredvid grindhålet? Ja, gör som jag säger sade jag och det gjorde han. Alla gick förstås utanför ;-)

Jovi har fårvila, hon ska ju bli nöthund när hon blir stor. Gemma däremot visade att övning ger färdighet. Nästan inte några felkommandon längre och nu kan hon verkligen gå lugnt och framförallt avspänt med djur. Om hon som var som en fiolsträng för inte alls länge sedan kan gå sådär lugnt var det väl 17 om inte Four också ska kunna det!

Sedan var det hökörning hos grannen igår och ytterligare en stund med röjsågen under staketen. och lite staketlagning efteråt ;-)

Ikväll tror jag minsann att hundarna ska få bada. Ska bli intressant att se vad Four tycker om det. Han som till och med försöker bada i vattenskålen..
Och eftersom jag har lite långsamt har jag precis betalat in startavgifterna till Fours debut. Tokiga människa!

Inga kommentarer: