söndag, juli 13, 2014

SDV veckan från mitt perspektiv

Tisdag till lördag har vi haft SDV-veckan med träning på fem olika besättningar. En fantastisk erfarenhet för en liten hund som Four. Vi har kunnat traggla på med träningen men bytt miljö och dessutom,fått umgås med trevliga klubbkamrater och se hundar som vi inte tränar med till vardags.

Det har varit träning på i tur och ordning pälstackor med lamm (varning för vaktiga tackor om hunden ligger på), tröga köttraskorsningar, jättefina småstutar, getter (!), snabba åsenfår med en hel del drag, jättefina kvigor, korsningstackor med drag och så var vi här och de här fåren består ju just nu av lamm och träningsfår (inga tackor) vilket var lite spännande. Det blev trögt att få igång men lätt att få i "spring" så det var flera som hamnade i springa - pausa - vallning.
Mitt i allt det här har Four tränat sig på att gå luuuugnt. Och banne mig, vad det tar sig. Höger och vänster fick sämre träffprocent igen, framförallt i slutet av veckan när huvudet började bli trött.
Det har varit varmt hela veckan så det har blivit en hel del kafferep för att fåren skulle få pusta ut, men det är också en del av tanken med veckan.

Här kommer några bilder som inte alls visar hur trevlig samvaro vi haft men tar upp en del roliga episoder.

Jossan är INTE imponerad av tramsiga småhundar som inte lyssnar och uppför sig hövligt när hon säger till dem. Four svarar med mera trams och slår på sin charm men Jossan har verkligen ingen humor i de lägena. Hon ligger bara där och ger honom onda ögat och fortsätter be honom koppla av.
- jag? sa Four. Jag ligger ju bara här?



- ja, DU! sade Jossan. Skärp dig!
- vadå, jag kollar ju bara på fåren?



Ewa och Birk tar in fåren i skuggan så de ska ha det trevligt i väntan på sin tur. De var inte helt lättfållade men det är väl jättebra träning?



Och så den här galenpannan... Vad håller hon på med nu då?



Galenpanna II hade lite tråkigt idag så jag och Four... gick ut och tränade lite. Inte bara luuugnt utan även lite "skynda på nu". Jisses, vad han tyckte jag var knäpp. När han äntligen kommit på att han har koll på dem när de går lugnt så skulle de springa?


Inga kommentarer: