söndag, november 16, 2014

Kvittrar på

Förra helgen fick jag ju bannor för att inte Four kan några visselsignaler, så både igår och idag har vi traskat runt med de tråkiga baggarna och försökt få till kommunikation via visselpipa. Det går i ärlighetens namn riktigt skapligt. Visst blir det fel ibland men det blir mer rätt än fel. 

Igår var det grävardag. Elkabel till hundhuset är nergrävd såhär före vintern. Skönt, men gårdsplanen är nu ännu mer sandig och grusig än innan. Vår grovingång (och resten av huset) också förstås...


Hundluckorna kom i veckan efter lång leveranstid, och golvet är klart, så det ska väl kunna hända lite saker framöver om inte vintern kastar sig över oss. Den verkar ju inte ha någon brådska hittills.

Idag hade vi ett uppdrag, jag och hundarna. Forsa Gårds får var tydligen inte alls intresserade av att bli fraktade till sin vinterhage så jag lovade att göra ett försök. Jag tog med Zeke och Rom. Zekes uppgift skulle vara om det visade sig att fåren inte vågade gå undan för hund utan bara stannade och utmanade - i så fall skulle Zeke få lösa det problemet innan Rom tog över själva transporten. Det kan jag säga inte behövdes, för de här fåren hade inte läst den sidan av boken - de här hade bara två strategier 1) spring så fort ni kan, eller 2) spring så fort ni kan och dela er.
Lite jobbigt, men inte alls omöjligt. Vi fick hjälp av gårdsfolket att stoppa trafiken eftersom vi behövde ta dem en kort bit efter vägen - och sedan fick vi med oss några grisar som blev uppspelta och hoppade igenom trådarna. Vårt uppdrag var dock uttalat "håll reda på fåren så tar vi hand om grisarna" så vi tog oss igenom gårdsplanen med fårens zickzack-strategi och fick in dem i rätt fålla. Utan att det följde med någon gris. Mindre än en halvtimme tog det så var de på plats.

Eftersom det gick så bra och så fort gick jag alltså ut och körde Four lite på baggarna här hemma. De är så otroligt tråkiga, men det är vad vi har att uppbåda om man gör det enkelt för sig, så det var bara att köra på.
Jag tog några bilder med mobilen idag, jag insåg att det var längesedan jag terroriserade er med vallhundsbilder.




 
 
Titta så gulligt, han skrittar :-)

  

Annars oroar vi oss mest för vad det är som drabbat Gemma. Hon hamnade på djursjukhuset med mycket märkliga symptom - mer info här på Helénes blogg. Vi håller tummarna att hon snabbt blir frisk och att vi får veta vad i hela friden det är som är fel. 

1 kommentar:

Helénes klotterplank sa...

Hi, hi roligt att banna den som bannor tar. Men snart finns ju inget att banna för när ni är så ihärdigt duktiga ♥. Gulligt av dig att oroas för Gem. Det lättar min egen oro. Målar upp den ena svartväggen efter den andra :-( inga svar och knappt märkbar förbättring. Väntan är inte min bästa egenskap. Kram.