måndag, november 03, 2014

Sjukt igen, KM och nya pengar

Ja, nu är det sjukt igen, men den här gången är det bara jag. Hostar, snörvlar och totalt orkeslös... Det började redan på torsdagskvällen och när jag sedan gav mig på lite rejält kroppsarbete på lördagen kan man väl tänka sig att det blev sämre.
Jag och Rom jobbade som tokar på lördagen och igår var det Vallhundsprov och KM Nöt i klubbens regi. Jag skulle sköta sekretariatet men de ystra kvigorna behövde styras upp av en hund så Rom fick rycka in och ställa ut flockar, och hjälpa till med djurbyten. Det blev en lång dag med fina tävlingar och trevlig samvaro och jag kände mig riktigt skaplig om jag lät bli att prata en massa...  Det gick ju sådär ;-)

Det serverades kolbulle. Trevligt alternativ till hamburgare :-)

Natten och morgonen var riktigt risiga så jag har varit hemma från jobbet och inmundigat ett antal koppar av en häxbrygd med varmt vatten, honung, ingefära och halstabletter. Scott Drever har haft en jobbig dag eftersom han fick för sig att vattenkokarens pysande påminde om ljudet av en bil, så han har stormskällt ett antal gånger idag...

I lördags hade vi ju jobbdag, jag och Rom. Halmade upp ett par boxar, sorterade bort tacklammen plus ett par tackor till som inte skulle träffa baggen, få dem att lämna boxen och flytta in i stallet (coh det var lögn i he-e att få dem att gå...) ta in tackorna, gå ut och fånga den bagge som ska få äran att träffa damerna tills den riktiga baggen kommer, slääääpa in honom och släppa honom hos tackorna. Både jag och Rom var slut. Då kom jag på att jag skulle ge kalvarna och baggarna en ny bal. Med maskinen... Det slutade med att jag hade kalvar på vägen och fick springa upprepade vändor fram och tillbaka innan balen var på plats och kalvarna med... Pust, där fick vi göra nytta för veckopengen.

Apropå veckopeng så har äntligen 1 november passerat. Det innebär att Roms veterinärvårdsförsäkring gäller fullt ut igen. Idag reglerade jag förra veckans besök och jag tror att det blev några hundralappar över upp till det tak på 50 000 kr som försäkringen ersätter per år. Nu är det nytt år och nya pengar. Jag hoppas att han inte kommer att behöva använda dem alls! men med det år vi har i bagaget känns det skönt att ha ett försäkringsskydd som backar upp om olyckan är framme.

Hussen kom hem från jakten i lördags kväll och har inte riktigt packat upp. Det innebär att
- katterna har en trevlig sovplats

 

- i samma väska hade Hussen lämnat ett oöppnat paket knäckebröd... Sådant passerar inte en drevernäsa...


Hussen vill inte gärna vara med på bild så jag beskar lite, men han och Four har plötsligt blivit riktiga gull-kamrater...











1 kommentar:

Helénes klotterplank sa...

Något i slag i försäkringstaket 2015 vill vi inte veta av och inte heller att du sjukat ner dig så pass att träning till helgen ställs in. Kryp ner under filten, drick häxbrygd, knapra medicin, sov och se till att bli på topp igen. Kram