tisdag, maj 04, 2010

coolt


Igår hade vi kursstart och fåren var på sitt vildaste humör. Visserligen förstår jag att de blev mer vaksamma när de blev färre, Mackan har ju köpt halva flocken inkl ledartackan, så det var väl en förklaring. En annan förklaring var förstås att de hittade flyktvägar. En tredje förklaring var att det faktiskt var unga orutinerade hundar i hagen. Hej och hå! Bud fick jobba hårt och det var tur för honom att inte fler vågade sig ut ur lilla fållan. Ett par unghundar som inte var särskilt tända fick härja runt lite med fåren ute, och efter det var de hundarna träningsbara :-) Tuula och Tim som för övrigt jobbade jättebra vågade sig på att ta ut fåren men efter att de rymt var resten av kursdeltagarna ganska nöjda att ha fårgrindar runt sig..

Ett riktigt bra kursgäng var det i alla fall. Till nästa gång ska jag planera om lite och så får vi hoppas att fåren lugnat sig. Men det här verkade ju vara utmärkt uppvärmning inför Walesresan. Där ska ju fåren vara så oerhört lätta och vilda. Ut med Rom alltså. Här skulle skaffas erfarenheter... och så fint det gick! :-) Han plockade fram alla fårbromsar han hade och de där vilda fåren gav upp och knallade runt hagen i maklig trav istället för sken. Love that dog!

På bilden ovan plockar han in lammen till natten. Då gäller det att vara cool...




2 kommentarer:

Anonym sa...

Fick prova Helènes får med Irja idag. Nu fick jag också gå med ett leende. Hon har nog lärt sig mycket av dina får. Nyttig lärdom.
Hon hade full koll på draget och höll bra avstånd. Ville ändå flytta djur. Coolt!
Ewa,Tea&Irja

Anonym sa...

Ha,ha,ha (ser min och Lexas start på dina får framför mig) Skrek du "-håll din sida" nu med? Hi,hi. Måste få kommentera Ewas inlägg.
Log jag med när de gick ut. De var såå coolt duktiga. Vi ses i helgen!? För du har väl inte glömt Zeke-träningen? / Heléne