söndag, maj 16, 2010

vilken lycka!

Nu har jag haft en sådan där helg igen... En sådan där energikickshelg ;-)

Igår var vi på nötkurs. Jag länkar till Mackans fotoalbum och hoppas att det är ok. http://picasaweb.google.se/mackangunnarsson/Notkurs?feat=email#

Shania var instruktör och hade ett jättebra upplägg på dagen; först genomgång om nyheter och bedömning, sedan lite uppvärmning när alla hundar fick vända och driva djur några gånger, sedan en NN-1bana där Shania gav tips och trix och konstruktiv kritik och där vi deltagare skulle observera varandra och ge positiv feedback. Dagen avslutades med genomgång av sortering och vi som orkade fick testa. Det var svårt men jösses, så roligt! När jag och Zeke sorterat bort de tre bruna kvigorna från en grupp med tolv var jag så mallig att jag var helt odräglig hela kvällen.

Farbror Rex


Skippo. Fick mycket fin kritik :-)


Gudskelov tillbringades kvällen med ett par kamrater som var lika glada och upprymda som mig så vi strålade ikapp.

Det var Anita och Madde som kom på besök. De hade tillbringat förmiddagen i min träningshage och sedan tränat hos Heléne på eftermiddagen. Trötta, nöjda och glada kom de hem för mat, lite vin, mycket snack och en god natts sömn. Imorse var det nämligen dags igen - ny etapp på deras roadtrip. Nu åkte vi till Ivarshyttan
trevligt sällskap och vackra vyer

Heléne med bra fokus

Vi hade en härlig dag med riktigt bra träning. Anitas Kim och Nell gick riktigt fint och har utvecklats mycket sedan jag såg dem senast. Maddes Meg har också gått framåt mycket och Madde gör ett bra jobb med henne. Lexa utmanades i övningar som hon skulle varit chanslös att klara med huvudet i behåll för bara några månader sedan och hon höll ihop fantastiskt bra. Jag fick lite idéer av Anita om Zekes träning och efter några invändningar och lite modifiering hittade vi ett bättre sätt att få honom att förstå vad jag är ute efter - tack tjejer, det där tror jag på :-) Rom gick fint. Det är egentligen hämten som behöver stärkas upp, framförallt drogs han in när det blev lite kuperat. Jag avslutade med lite delningsträning med honom där fokus inte var att nödvändigtvis få luckor utan att känna att hunden är på rätt ställe och trycker på rätt djur. Svårt, svårt, tycker Rom som precis upptäckt hur roligt det är att komma in och hålla djur. Han är lite för beredd och tar lite för mycket egna initiativ...

Snälla tjejer, kan vi inte göra om den här helgen snart igen?

5 kommentarer:

Mackan sa...

Vilken superhelg du har haft!!! Helt underbar! Tur att husse har en dyngspridare att leka med under tiden. hahaha

Klart du får länka!

Tack för påminnelsen om Pippen. Jag minns mest att det kändes rörigt. hahaha

Du har all rätt i världen att vara en mallgroda! Jag vill vara med i din hejarklack på Nöt SM sen.

Ewa sa...

hihi Mackan! jag gillar att vi börjar SM-förberedelserna i rätt ände. Först skaffar vi en hejaklack, sedan provar vi att tävla :-)

Anonym sa...

Vi kommer gärna tillbaka och tränar med er!!!
Tack igen för en superhelg
Kram från Anita

Anonym sa...

Tack för en jättetrevlog helg. Meg och jag kom fulla av energi och vi kommer gärna tillbaka. Anita och jag pratade om att göra det till en tradition ett par gånger om året. Madde och Meg

Monika sa...

Låter som en helt ok tillställning;-)