söndag, maj 09, 2010

vilken helg!

OMG så trött jag är - och så nöjd. Vilken helg vi haft, grabbarna och jag.
Först träningen hos Heléne igår som var sååå lärorik. Sedan trimmade jag Majsan lite när jag kom hem och idag var det dags igen. Fem timmar tillbringades i sol och med Heléne, Lennart och Majsan...

Alltså, Cap... Är det inte meningen att fåren ska vara samlade?



jamen sådär ska det väl se ut...

Cap.


Zeke har koll på fåren under tiden som Lennart och Cap gör sig klara för hämt


Den tredje brodern Rozz. Fick träna på att flyta med djur och såg mindre spänd ut


Här kommer farbror Rex, 12


tar upp fåren fint


Lexa tränade långa fråndrivningar, matte tränade linjer också


här vet jag inte riktigt vad Lexa tränar på? Sin Varglook kanske?


Zeke tränade hämt med blandat resultat. På slutet tränade vi något som för den oinvigde nästan kunde se ut som cirkeln, men det var förstås inte helt sant ;-) Tydligt var i alla fall att det där med drag krånglar till det i den bekymrade hundens huvud. Men till slut satt den; envishetens seger över den missriktade djurkänslan... Riktigt gött.

Rom gjorde några hämt och avslutade med att gå en liten IK-1bana med hämt, fösning, drivning, delning och fålla. Förutom att styrningen kärvade lite i början av hämtet gick han fint.

När jag kom in kände jag hur trött jag var. Skulle jag ha satt mig då hade jag nog somnat. Alltså ringde jag Tuula och frågade om det passade med lite invallning av hennes träningsgrupp? Det gjorde det. Där fick Zeke något nytt att bita i (men han bet bara en gång när tackan försökte hoppa över honom). Tackorna sprang från hörn till hörn och hade lärt sig fly istället för att respektera hunden. Vi trilskades en stund och sedan gick det riktigt bra.

Efter den turen gav till och med jag upp för idag. Rom höll undan tackor med lamm och hämtade träningsfåren för att visa dem att de fått lite ny halm som tack för dagens bra träning. Sedan var det matlagning och efter ett glas vitt är det nu läggdags. I morgon är det kurs...

Nu på kvällens facebookrunda läste jag om Krille som berättat en spökhistoria för Fog. Den hemska berättelsen om flankspöket som kommer fram och skrämmer hundar som inte flankar ordentligt. Genialt! Jag har begärt att få den inläst så att Zeke kan ha den som ljudbok när vi åker till tävlingar...

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för en super helg och för kanon bra tips. Sådana vill vi ha fler av. Både helger och tips. / Heléne