fredag, maj 14, 2010

wet wet wet

Igår anordnade vi vallhundsprov i Bråfors. Endast sju starter där tre fick titel och stämpel i stamtavlan, däribland klubbkamraten Roland - grattis! Fåren var tröga men inte värre än att de rann iväg för de ekipage som tog det för lugnt. Efter provet stannade domare Shania och dömde en träningstävling för de ekipage som ska försvara klubbens färger i Silverstaven. Eftersom vi är på resande fot den helgen fick jag och Zeke ställa ut fåren åt de tävlande. Det var inga stora problem, fåren stod kvar ungefär där man ställde dem ;-) det var bara IK-2-hundarna som skulle ha lite klurigare hämt som ställde oss på lite större prov. Då hade vi bara tre får i grupperna och ställde ut dem ungefär trettio meter från djurhanteringen så då var det lite drag.

Det hade spöregnat hela natten innan men på torsdagsmorgonen var det uppehåll och såg riktigt ljust ut så jag hann planera för att släppa ut lammen på bete och märka dem på eftermiddagen. Det kan man säga var en falsk förebild - det regnade hela dagen så det var en hel del både kläder och hundar som behövde torkas när vi kom hem.

Idag har det inte varit ett dugg bättre. Möjligen kan man säga att eftersom det spöregnat hela dagen så har jag inte ens fått några falska förhoppningar om bättre väder... Morgonen började med ett besök på vårdcentralen som avlöpte väl. Alla värden bra, friskförklarad och med ordinerad hostmedicin. Minttu var nog den alternativmedicin som fungerade bäst men hostat på nätterna har jag gjort ändå, säger Hussen som är den i huset som vaknar. Nu ska det bli slut på det.

Jag hoppas också innerligt att det är slut på regnet. I morgon ska jag och Zeke på nötvallningskurs - det ska bli väldigt spännande. På eftermiddagen kommer bästa uppfödar-Anita och Madde hit och ska träna med oss i helgen. Här hemma, hos Heléne och i Ivarshyttan. Dessutom ska vi hinna dricka lite vin och tjattra lite, hoppas jag :-) Så länge det regnar får jag väl fortsätta lyssna på Wet Wet Wet på Spotify.

Sist en bild av ett par av lammen. De växer snabbt nu - hornen också :-)

1 kommentar:

Strössel sa...

Åh.... man bara smälter.... :)