söndag, april 17, 2011

känner mig upprymd

Idag har jag kunnat stryka två tunga poster på "Skulle-varit-gjort -för länge-sedan-listan".

Att märka lammen hade säkert gått lättare om jag gjort det lite allteftersom de flyttade ut ur lammboxarna, men nu har alla lamm guldfärgade märken och eftersom de flesta lammen inte var pyttesmå slapp jag också att förvandla dem till vädurskaniner. De små pat-horten märkena väger nästan ingenting men i mina små lammöron ser de onaturligt stora ut och öronen hänger några dagar...

Dessutom är jag klar med bokföringen och kan lämna den i från mig i morgon. Jag tror att det som av en slump sammanfaller med absolut sista dag för att lämna in materialet. Kanske ska jag göra ett seriöst försök att sköta det bättre under 2011. Lovar inte, men kan väl ha det som mål i alla fall.

Tackorna med lamm är verkligen helt hopplösa nu. De vandrar ut och in i hagen precis som de vill. Det har hänt något med jordningen - någon ström på tråden är det i alla fall inte. Det är ganska gemytligt när de knallar runt på gräsmattan och de små lammen bräker. Men i morgon när jag åker och jobbar stoppar jag dem i träningsfållan med nät så att jag vet var de är... Det kommer att bli ett intressant morgonprojekt att få in dem där...

Ikväll såg jag räven i hagen igen. Grrrrr. Jag har beställt skyddsjakt...

Nu ska jag gotta mig lite åt vilken bra helg det varit. Svullnaden i benet är också på rätt väg. Det är fortfarande blått i alla nyanser och svullet, men nu syns det i alla fall att det är en bula på benet - tidigare var det jämntjockt hela vägen ner till fotleden.

Inga kommentarer: