måndag, april 04, 2011

upp och ner...

Aktivitetsnivån är som en berg- och dalbana. Lördagen var minst sagt intensiv, söndagen var den lataste på länge (även om jag under sen eftermiddag äntligen satte av några timmar för bokföring) och den avslutades med att en ungtacka lammade på kvällen och en av de äldre tackorna fick tvillingar i natt. Fortsätter lamningen så här så är jag glad och nöjd - inget trassel, tackorna tar väl hand om lammen och lammen är pigga och fina. Det kommer fler bilder...

Idag var det dags för en lufsrunda igen. Inga stavar den här gången men jag varvade lufsningen med så snabb promenad jag kunde. Zeke och Rom var med och banne mig, kanske är det lite träning för Rom i alla fall. Zeke trippar med fullständigt oberörd. I vallningen har jag slitit med att han är en "trotter" dvs. hans naturliga gångart är trav. Sådana här gånger blir det uppenbart; han rör sig så lätt och växlar tempo i traven utan att det bekommer honom. Älgen Rom däremot hamnar i någon slags mellantakt. Hans trav är ganska kort och han rullar över i galopp när jag försöker lufsa fortare. Min takt passar honom alltså inte alls - alltså måste det vara bra träning?
När vi kom hem fick jag se att det var blodspår i tvättstugan. Jag kollade alla hundtassar noga utan att hitta några fel innan jag såg att det var min egen stortå... Typiskt; man kollar hundarna i första hand.

Nu blir det duschen. Gött!

Inga kommentarer: