söndag, juli 24, 2011

Åtvidaberg - inte riktigt enligt planen

Jag borde förstås anat oråd klockan kvart över fem på fredagens morgon när jag skulle åka och bilen inte ville starta. När den väl startade lyste en gul lampa och ett obegripligt felmeddelande dök upp på displayen. Nu har jag bestämt att röda lampor i bilen betyder stanna, de gula är bara en varning, så jag fortsatte färden mot Julita Gård där jag skulle hämta upp Åsa och Lova. Jag mötte två riktiga åskoväder, sådär så att vindrutetorkarna gick på maxfart och bilen bara i sjuttio för att inte råka ut för vattenplaning. Vid OK i Kungsör tog jag kisspaus och lyckades tappa ett av mina nya guldörhängen. Det här gick ju ärligt talat inget vidare...
Plockade upp Åsa och Lova och styrde kosan mot Åtvidaberg där det skulle tävlas nöt i dagarna två. Vi var framme i god tid och jag var först i kön till veterinärbesiktningen. De kollade Roms identitet och vaccinationer innan jag kom på att han faktiskt inte skulle starta på fredagen och inte skulle besiktas ;-)
Det var äckligt varmt och kvavt och många hundar tog slut. Kvigorna var bra men kände direkt när hundarna tog slut, då sprang de eller stannade och åt. Om de stannade och åt var de tuuunga att få igång igen - om de sprang så var de tuuuuunga att vända. Jobbigt!
Zeke var ordentligt trött och när vi kom till fållan missade vi vår chans, sedan väntade vi in att tiden skulle ta slut för han orkade inte vända bort dem från draget. Det räckte till en nionde plats utan fålla in och helhet. Fullt på utgången IGEN! :-)
Efter en trevlig kväll med många glada skratt och en natt med ännu ett åskväder var det dags för nya tag. På lördagen tävlade vi på sex djur istället för åtta och det var ändå tungt. Efter en strulig början med omstart av tävlingen rullade det på bra men det var fortfarande tungt och jobbigt. Zeke fick en strulig början när jag fick skicka om honom i hämtet eftersom kvigorna travade iväg långt innan han var framme. "Ny utgång måste betyda att tanten är missnöjd, jag blir lite vidare så blir hon nog nöjd"... Alldeles för vid och fick inte kontakt med djuren förrän vid framdrivningsgrinden, segt på fråndrivningen och kämpigt att dela eftersom jag hade känslan att jag tappade djur hela tiden. En kviga gjorde ett utbrott, stoppades av hunden och sedan fick jag se att Zeke inte gick rent så jag bröt. Troligen är det en utgjutning vid ena skulderbladet, han ömmar och är halt de första stegen efter vila.
NN-1:an var en liten bana, svårt att hinna styra om det blev fart på kvigorna men det var det för det mesta inte ;-) Rom slog en frivolt på utgången när han plaskade ner i ett dike, men kom upp och gjorde ett ok hämt. Fösningen var seg före första grinden och sedan fick vi trav på kvigorna före andra grinden så att det blev en stor sväng. Trasslade lite vid fållan och hade en riktigt seg sista drivning ner till utställningen igen. 86,5 poäng, sjätte plats. "Fin runda med bra linjer. Något segt emellanåt" var domarkommentaren.
Jag är ändå nöjd med vad hundarna har presterat. De har inte tillräckligt med rutin för den här typen av djur och jag får ge lite för många hjälpkommandon för att de riktigt ska orka. Men både Zeke och Rom har jobbat heroiskt och inte gett upp, de har tagit rätt kommandon och verkligen gjort sitt bästa. Nu hoppas vi att Zekes hälta är kortvarig och inte av någon allvarlig karaktär.
Nöjd är jag också med att bilen självläkte. På lördagsmorgonen hade den gula lampan slocknat och inget mer felmeddelande dök upp.

Jag kom hem sent på lördagskvällen och då var det inte så stor idé att packa ur bilen, på söndagen väntade nötkurs...

Inga kommentarer: