onsdag, juli 27, 2011

svårt

Taggade efter kursens tips och trix åkte vi till Sarah och Gråå och tränade på svåra saker. Att dela i drag, att jobba på rätt flock hela tiden, dela ifrån draget, låta fåren rinna ihop och fortfarande inte tänka "runda/hämta/stoppa" och på köpet fick vi jobba med att ta loss djur från fållan eftersom matten envisades med att släppa dit dem, och vi fick möjlighet till några långa hämt där Rom verkligen satte myror i huvudet på mig. Visst var det svårt med ett skarpt hörn precis innan han kom fram till fåren och där det dessutom låg en hållhund (Lexa) som han inte springer över hur som helst, och visst vet jag att han behöver utrymme där - men att han skulle lyckas trixa sig in med nästan inget djup alls utan att skrämma igång djur - det hade jag inte väntat mig. Bra att veta att han tänker sig för när det blir trångt, men nästa gång får jag nog se till att han slår ut om det finns plats.

Zeke var med och gjorde ett par långa fråndrivningar. Jag ville inte låta honom hämta med tanke på skadan. När han klev ur bilen hemma efter träningen markerade han lite, lite på sitt onda framben men vi får se hur han ser ut i morgon. Pust, jag kände mig ringrostig med honom och han sköt på djur i nästan varje flank, så där hade vi lite att jobba med. Jag har svårt att uppbåda rätt energi för att köra honom, märker jag. Lite träning på får kanske råder bot på det...

Inga kommentarer: