torsdag, juli 28, 2011

KM Får

Idag hade vi klubbmästerskap i Södra Dalarnes Vallare. Domare var Peter Helén som varit hos oss och hållit kurs i fyra dagar. VP-klassen samlade fem ekipage, IK-1 sex starter och IK-2 fyra. Totalt 15 starter - helt ok och trevlig samvaro. Erica hade gjort potatissallad och tjälknöl till oss så vi var till och med mätta innan vi kom därifrån.
På ett KM får man vara beredd att hugga i där det behövs. Själv har jag varit sekretariat, hållare av borttagna djur, utställare och tävlande. Dock inte samtidigt ;-)

VP-klassen vanns av Anders med Maid som gjorde en fin och kontrollerad runda. I IK-1 gjorde Cap och Lennart en väldigt snygg runda som resulterade i hela 85 poäng. Det var så roligt att se våra IK-1-ekipage som ställdes inför svårigheter som de inte alls var beredda på, där hela fösningen och del av drivningen var en fråndrivning. Men de klarade det galant, så kul att se. Ewa och Irja hade till exempel dagens finaste cross :-)
I IK-2 startade jag Zeke först och det kändes stressigt och rörigt, även om han faktiskt lydde och vi prickade alla grindar. Han stannade förstås kort eftersom det var drag men det kostade bara en poäng.
Sist ut var Rom och han gick så himla fint <3. Kontrollerat och fint på linjerna. Jag styrde ovanför crossgrinden men det kan jag inte lasta hunden för - jag såg helt enkelt fel. När vi kom till delningen hade jag ett trångt läge där han inte kom in i luckan (!) och sedan började en tacka att försöka ge sig på hunden. Andra gången hon kom backade han inte undan utan bet henne och så var det roliga slut. Synd på en riktigt fin runda med dagens högsta hämtpoäng, men jag är himla glad att han gick så bra.

När vi summerade visade det sig att Zeke hade vunnit klassen på 77 poäng före brorsan Rozz på 71. Konstigt; jag har en kaotisk känsla när jag kör Zeke men vi tappar inte så farligt med poäng. Med Rom är det tvärtom, känslan är bra men vi tappar onödiga poäng...

Inga kommentarer: