söndag, oktober 16, 2011

KM Nöt

Idag har Södra Dalarnes Vallare anordnat KM Nöt. Det var lite struligt om arrangemanget över huvud taget skulle bli av, men till slut till Gail tag i saken och ordnade ett KM. Vi dömde varandra parvis och det fungerade bra - dessutom är det väldigt nyttigt att diskutera bedömning så där.

Zeke startade först av mina två. Hunden före honom tappade tillbaka flocken till djurhanteringen så jag förstod att vi skulle få lite att jobba med - och som han jobbade. Det var två kvigor som absolut inte skulle vara med så Zeke fick jobba bara på dem länge - vilket gjorde att de andra spred ut sig ungefär överallt utom på linjen där de skulle gå. Strax före första fösningsgrinden hade vi fått ihop dem till en flock och dessutom på någorlunda rätt ställe. Sedan gick han fint <3 Naturligtvis skulle han bli onödigt vid och stanna kort även idag - trots att hämtet låg i mitten av banan och jag tog inte in honom tillräckligt i luckan i delningen. Kvigorna småtravade spikrakt in i fållan och sedan införde jag ett nytt moment när jag fick för mig att driva dem ut ur fållan vilket kostade fyra poäng och dagens andraplats. Pucko! Men Zeke stod för en fin arbetsinsats. Jag är jättenöjd med honom. 84 poäng med 32 på hämtet.

Ett par hundar senare var det Roms tur. Han knallade på fint, jobbade hela tiden i sidled med att hålla ihop gruppen och hade bra rulle på dem. En kviga gick tio meter före de andra men jag lät henne vara - jag såg att hon hela tiden hade koll på hunden och styrde fint trots att han var långt efter. Hon gick utanför andra grinden - jag valde att hålla igång de andra och sedan hade vi ett stopp innan vi hade samlat gänget. Hämtet hade han fullt på <3 (Gulle!) Jag gjorde en delning ur något som inte ens var en lucka - onödiga tre poäng där och sedan såg jag till att stå kvar vid fållan tills djuren var ute ;-) 97 poäng slutade vi på och lille Rom vann dagens övning, Så roligt :-)
Med sin fjärdeplats blev Zeke allroundmästare även i år. Vilken dag!
Länk
Extra roligt var det att Gail sponsrade med ett par priser, Erica fick pokal för sin tävlingsdebut och Rom fick pokal för sin runda. Jätteskoj!



Nu packar jag väskan för en jobbtripp till Göteborg. Hussen är hemkommen från älgjakten och får hålla ställningarna här hemma.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan.
Grattis bästaste Zeke och matte till Allround mästar priset!!!
Grattis lille Rom också såklart!!!
Kramiz Mikaela,broder Mys och sytrarna Gin och Pam.(släktbanden lite förvirrande,eller ;))