tisdag, maj 02, 2006

2/5 ett viktigt datum

för då ska deklarationen lämnas in... Jag är inte klar som vanligt ;-) men vi har anstånd och jag har ägnat några timmar till den förbaskade bokföringen så nu är det inte långt borta att det är klart. Jag fattar inte att jag som ekonom ska ha så svårt att göra undan min egen bokföring i tid... Obegripligt varför jag försätter mig i den här situationen år efter år. Eftersom vi flyttat under året och kontoret fortfarande inte har fått sin slutliga möblering råder viss oreda i papperen vilket inte gör det lättare... :-(
Apropå flytt så är den 3/5 också ett speciellt datum för oss. Imorgon är det två år sedan huset brann och vi miste Ejje... Vilka år det varit; stor sorg, flytt mellan boenden (flera), rivning, bygge, vattenskada, diskussioner med försäkringsbolag om ersättningen (det ordnade sig till slut, vi har fått slutavräkningen nu och vi har verkligen ingenting att klaga på vad det gäller Dalarnas försäkringsbolag), inköp, inköp, inköp... och fantastiskt mycket värme och omtanke från så många oväntade håll. Tack!

Till något helt annat. Årets lamning är makalöst utdragen. Äldsta lammet är fem veckor nu, den yngste nästan två. Det kanske skulle varit normalt om det var hundratals tackor som skulle lamma men det är bara 11 och av dem är det bara fem som lammat! :-( på fem veckor!!! Övriga ser mycket högdräktiga ut men gör sig ingen brådska... Ikväll ser en av ungtackorna i alla fall ut att ha planer på att göra något åt statistiken - det blir antagligen lamm i natt, men de har lurats förr...

Igår kväll på sista kvällsrastningen roade sig Tam och Bud med att jaga in något under en bil på gården. De hjälptes åt att passa på varsin sida om bilen och det var inte klokt så intressant det var där under. Eftersom våra hundar gärna får jaga bort andras katter som kommer in på gården (friande hankatter) tog jag för givet att det var en katt som satt under bilen men när hundarna inte lugnade sig gick jag dit och tittade och jovisst, där satt en katt. Eller? en väldigt stor katt? med lång nos??? hoppsan, bäst att gå därifrån och när vi gått tio meter från bilen tultade en stor grävling fram ifrån sitt gömställe. Gudskelov såg inte Scott den (hihi, det är ju han som är jakthunden) och gudskelov kände den sig tydligen trygg där under bilen. Skulle väl varit snyggt om den bitit Tam eller Bud i nosen när de stack in dem... Jag har kollat med husse om man får skjuta grävlingar och det får man ;-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj då det lät ju farligt värre med grävlingen!!! Tur att den inte var av den sura sorten ;-)
Snygga bilder från kursen. Visst e de "märkligt" vad mkt det gör att nån säger "men om du gör si och så istället" och plötsligt fungerar det som man trodde hunden inte kunde, så visar det sig att det bara är man själv som gett fel signaler ;-) Ha en fin helg i solen
Kitty o co