lördag, maj 20, 2006

oreda i fårboxen

Igår kväll upptäckte jag att en ungtacka har juverinflammation. :-( Jag suckade, mjölkade ur henne det som gick och noterade förvånat att hennes båda bagglamm (som för övrigt är präktigt stora och småfeta grabbar så dem går det ingen nöd på) fick äta och att de fick försöka dia även den inflammerade juverdelen. Tackan mår också bra, hon äter med god aptit och verkar inte alls särskild bekymrad. När jag mjölkade ur henne verkade hon tycka att det var helt ok.
I alla fall så fick hon flytta in i lammboxen där redan Stevie Wonder och hans syster och mamma bor. När jag flyttade ungtackan fick en av de andra tackorna panik och hoppade ut ur boxen?! Hej och hå, vilket korkat får - jag baxade in henne igen men hon var alldeles olycklig. Det är en av tackorna vars lamm var dödfött så till slut förstod jag att det kunde finnas en rimlig förklaring till att lammen är så välfödda och att hon var så orolig. Det kan tänkas att hon adopterat något av lammen... Alltså fick hon också flytta in i lammboxen. Där var hon mycket tillfreds och nöjd. Jag har inte sett att bagglammen diar henne men hon verkar trivas i sällskapet så hon får väl vara där... Vilken soppa!

Idag har Tuula och Marie varit här och tränat hundarna. Maggie vallar nu!!! Det är så himla häftigt att följa hennes utveckling från jagade galning till vallande, tänkande hund... Jag är riktigt stolt över att de kommit så långt :-) Maries Minna ser jättefin ut. Hon har bara vallat nöt hela vintern så hon hade nästan glömt hur lättflyttade små skogsfår kan vara ;-)
Zeke lade sig pladask när jag visslade stoppsignalen till honom! Häftigt, hur kan de bara veta? Lär de sig av att se och lyssna när de äldre hundarna tränar? I så fall gör han det bra, det är ju långt ifrån alltid som Bud stannar på samma signal ;-) :o)

Tam Persson har jobbat hos tjurarna idag. Vi har halmat och mockat och den lille hunden är en hjälte! Det är så häftigt att se honom mota tjurarna - de börjar bli stora och påstridiga nu, men Tam tar det så lugnt och fint och stressar inte upp någon (vem kunde tro det när de såg honom flänga runt på ÖK-banorna för några år sedan?)

Nu är fläskfilén klar. Efter en dag med hällande regn ska det bli skönt att äta lite gott och krypa upp i soffan.

Inga kommentarer: