söndag, oktober 11, 2009

Bråfors

idag har vi varit i Bråfors och tränat; Majsan med Rex, Ann-Jeanette med Rayo, Lennart med Cap och Rozz och så mina pojkar.

För Rom var det hämtträning som var högst på önskelistan inför VP:t, Zeke skulle också hämta men gärna längre och svårare.

Först en bildserie på Ann-Jeanette och Rayo som plockar loss gruppen från fållan med resten av flocken - ingen lätt uppgift...

1. Lennart lägger upp taktiken...

2. Rayo plockar fram fåren


3. kritiskt läge, få in hunden mellan får och fålla, Ann-Jeanette är fokuserad - Rayo också :-)

4. snyggt!


Rom föste och fråndrev lite och sedan fick han göra några hämt på olika platser. Bland annat skulle han passera fållan med resten av flocken på utgången. Jag tänkte att det skulle vara bra om det gick att styra om honom i utgången, så då skulle vi passa på att träna på det. Han glodde envist på fållan flera gånger innan jag skickade iväg honom men sedan sprang han förbi den och hämtade rätt flock?! Var kom det ifrån? Första hämten var han lite störd av att det stod en utställargubbe vid fåren, men det blev allt bättre. Han täcker drag fint och startar fåren lugnt.

Zeke fick göra ett par långa hämt. De var inte gigantiskt långa i meter, men han skulle runda skogsholmar och ta sig fram över diken och vattensjuk mark och han såg inte djuren på första tredjedelen av utgången. Själv stod jag uppe i holmen som han skulle runda för att ha någon chans att se vad han gjorde. Han pinnade iväg fint och såg ut att söka sig utåt. När han kom upp i jämnhöjd med djuren tyckte jag att han saktade in och rådslog med mig själv om jag skulle bråka på honom eller inte? Plötsligt släppte han och vinklade ut och kom upp bakom fåren inne i skogen med bra djup, faktiskt så bra djup att han inte såg djuren och slog över. När jag gick bort och tittade hur terrängen såg ut där borta var jag glad att jag inte bråkat om att han saktat ner. Det var flera decimeter djupt vatten där så det var inte så lätt att ta sig fram ;-) Något eye hade han inte alls slagit på. Det skulle ju ha varit snyggt och typiskt mig att bråka på honom för det...

Lennart skickade Rozz på ett likadant hämt och testade sedan samma ställe men ett högerhämt där det var ordentligt trångt mot skogen. Rozz har jättefina utgångar men kommer in för tight på djuren - där har de lite att pyssla med. När han är tight slår han på sitt eye - ja, det är tydligen genetiskt ;-)

Zeke fick också göra en högerutgång till samma plats. Först drog han till fållan med stora flocken men sedan drog han iväg över stenmuren och försvann ur synhåll, jag klättrade upp i holmen och döm om min förvåning när jag kommer upp och Zeke dyker upp klockrent bakom djuren med bra djup. Han hade hållt ut bra och valt att springa i skogen istället för att sugas in där det var trångt. Vilken halleluja-träning för honom. Jag var sååå nöjd med honom idag :-)

Jag körde Rex en stund på slutet också, han var trött och hade fördröjning på varenda kommando. Dessutom spejade han efter Majsan varje gång jag stoppade honom ;-) men han har slutat att rymma till henne - alltid något.

Lennart tränade Cap lite också. Rackarns vad den hunden har vuxit i år :-) Han kommer att bli riktigt, riktigt bra om han fortsätter utvecklas så här. Det är så himla kul att han kommer till sin rätt nu...

Tackan ville vara vid fållan med sina kompisar, Cap sade att det var en dum idé

- passa dig hundskrälle!
- nähä. Han verkar inte ge sig i första taget...
- kanske bäst att vända, det verkar stängt här...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken häftig bildserie ;) e som man säger, bilder säger mer än ord.
I dag var ordverifieringen på skojhumör ....
husan
e de du de eller e de gästen som skriver ... ;-)
/Kitty

Anonym sa...

Fy, så orättvist roligt ni haft det. /Skräddars