torsdag, juli 24, 2008

några ord om flyghavre

Dagen har jag, Rom och mp3-spelaren tillbringat i vår värsta flyghavredrabbade åker med plastsäckar och ett stort tålamod. Jag har ingen ljudbok på gång så det fick duga med Hothouse Flowers som sällskap i lurarna. Första passet var Rom med men han tröttnade och somnade i skuggan från några buskar. Annars fanns det ingen skugga så det stramar ordentligt på min rygg nu, trots solskyddsfaktorn.
Kitty undrade varför man plockar flyghavre och här kommer några svar:
1) man är enligt lag skyldig att hålla sina marker rena från flyghavre
2) om man har flyghavre kommer det en tant från länsstyrelsen och sätter röda plastband på dem (jo det är faktiskt sant!) och sedan kommer samma tant tillbaka och lämnar elaka brev som man ska kvittera att man tagit emot
3) om man trots detta har kvar flyghavre skickar tanten och hennes kollegor ut Lantbrukstjänst eller motsvarande att plocka vår flyghavre - skulle vara ok om det inte vore för att räkningen kommer till oss...
4) framförallt så blir det väldigt små skördar eftersom flyghavren snabbt tar över och av flyghavre blir det ingen havregrynsgröt

Flyghavren är ett av våra värsta ogräs och är svår att bekämpa. Man måste lyckas till 95% med bekämpningen för att fanskapet inte ska sprida sig ytterligare och det gäller att få upp hela plantan och hela roten. Det går att bekämpa kemiskt (besprutning) men det ska vara en både dyr och framgångsosäker lösning. Om det vore vår egen åker (den värst drabbade som jag ägnat mig åt idag) skulle vi så gräs på den istället, men vi arrenderar marken ett år i taget och då vill man inte så gräs... Alltså går jag där med mina plastsäckar och trampar...

Nåja, ett par dagar till så är det klart för den här gången. Sedan bör/ska man gå över samtlig areal en gång i veckan så ni förstår att det kan vara ett evighetsuppdrag. Imorgon kör vi förhoppningsvis in höet så att får och hästar får någon mat till vintern. Jag förmodar att det kommer att bli varmt på skullen ;-)

Igår skiljde vi av bagglammen så de är förpassade till ladugården just nu. Där har de sällskap av vårt nyförvärv - en liten åsentacka som jag bytt till mig mot ett bagglamm. Hon får stå inne några dagar innan hon får konfronteras med resten av flocken och sedan ska det bli spännande att se hur hon uppfattar hundarna.

Det finns för resten bagglamm (åsenfår) med M3-status och genbank till salu. Samtliga är fina och har fina horn. Några tackor kommer det också att finnas till salu, perfekta vallningsfår! Det kommer mer info på hemsidan lite senare.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Lider med dej ... själv har vi vall på all areal så vi slipper traska omkring och leta flyghavre. Kommer upp och vallar när detta hemska högtryck är över alterbativt en sen kväll. Ha det bra Helen & kompani

Ewa sa...

Tack för omtanken, Helen! En tröst är i alla fall att jag slipper LETA flyghavre ;-)
Ni är välkomna!

Anonym sa...

Är inte avundsjuk.
(Jo, jag är tillbaka!)
Men du borde vara avudsjuk på oss. Mig och Mamma Majsan. Vi har haft en toppen dag i vallhagen.
Tråkigt att inte du kunde vara med. Men det kanske blir fler gånger.
Slit nu inte ihjäl dig.!??!
Lätt för mig att säga som varken har flyghavre, elaka tanter eller höbärgning att ora mig för.
Heléne

Anonym sa...

"tant" - hm. När blir man tant? Vem blir tant? Jag undrade just om man inte kunde plöja upp åkern och så något annat något år eller så, men då förstår jag. Kan ni inte få ett längre arrende?/Mona

Ewa sa...

Hej! Tant har inget med ålder att göra. Flyghavretanten är i arbetsför ålder men är absolut en tant, till skillnad från de som är ungdomliga och kommenterar här i bloggen.
Om jag inte var så fin i kanten skulle jag kalla henne kä-ing men det gör jag inte ;-) I alla fall inte offentligt...
Det är en tant som äger flyghavremarken också. Hon funderar på att sälja sin gård och vill därför inte ha några längre arrenden, annars är det helt rätt tänkt Mona.