söndag, juli 06, 2008

nöttrött

rubriken uttalas förstås nöt-trött ;-) och det är vad Zeke, Rom och deras matte är ikväll. Det är inte ens särskilt otroligt att även Heléne och Ewa (som för all del var sjuk så hon var trött redan innan nötterna kom in i bilden) också fått en släng...

Idag har vi tränat. Först ett par rundor på Ewas får - som helt hade glömt att hundar kan se ut som fjällkor eller som Rex. Huga, vad de sprang till en början. Jag körde Zeke ett par vändor och testade bland annat rännan, som han klarade galant. Sedan körde jag Rex en vända - han tyckte att det var konstigt att han skulle vara med mig när hans matte fanns utanför hagen :o)
När vi kom blev Heléne så glad att hon likt Linda i "En annan del av Köping" gjorde tummen upp ;-)
Rom. Ständigt detta koppel... Idag åkte det på efter att han försökt springa runt fåren på utsidan av hagen :-)
Zeke har koll på läget. Snygg-Zeke :-)
Christine och Fox testar rännan Sedan åkte vi till Christine och tränade på hennes kvigor. Ojojoj, de var otroligt snälla men även otroligt tröga och hade en mycket bestämd uppfattning om vart de tänkte gå och när. Majsan och Rex var i sitt rätta element; en rutinerad hund och en gammal bondmora
Heléne och Lexa skötte sig galant, trots koskräck hos den ena och orutin hos den andra . Trots koskräcken har Heléne kameran i högsta hugg
Majsan och Ewa (och Rom förstås) analyserar läget
och snygg-Zeke fortsatte ha koll. Han jobbade på efter bästa förmåga men orkade inte sätta kvigorna på plats riktigt. Riktigt, riktigt trött blev han i alla fall. Hans tålamod med trilskande djur är i det närmaste oändligt men till slut så åker de med



Tack tjejer för rolig träning! Vi återkommer till Christine och fortsätter träningen en annan kväll. Banne mig om vi inte ska försöka oss på det där med nöt-tävling någon gång.






5 kommentarer:

Anonym sa...

Ha,ha roliga bilder. Särskilt den första. (Hämden blir ljuv ;-).)
Tack själv för en härlig dag. Alltid kul när ni är med. Speciellt tackar jag Rom-benvärmare. Gissa om jag var trött och fryssen när jag kom hem. Anspänningen att valla kossa tog knäcken på mig. Heléne

gail sa...

kan rekommendera nöttävling, det är jättekul.känns som ett riktigt arbete för hunden. jag ska till örbyhus nästa fredag med mina 3

Anonym sa...

Hallå i stugan!
Vallningsflit som vanligt ser jag. Vad kul med nötvallning. Skippo ska få träffa Marias småkalvar ikväll. Har tränat annat riktigt flitigt en tid så nu ska vi ta tag i vallningen istället.

Ha ha, vilka tillväxtknölar Rom har. Han blir stooooor. ;)

Underbar utsikt med älgarna.

Ha det gott!

Anonym sa...

Mmmmm Rom e ljuvlig ... ;-)
Här har Djävulsligan (Aliss och hennes halv syster Sly) ätit Drakbabysar ;-)
Vilka monster vi har i vår trädgård ...
//Kitty

Anonym sa...

Mmmmm Rom e ljuvlig ... ;-)
Här har Djävulsligan (Aliss och hennes halv syster Sly) ätit Drakbabysar ;-)
Vilka monster vi har i vår trädgård ...
//Kitty