måndag, juli 14, 2008

Zeke flyter vidare

Nu är den avklarad, vår (och mattes) IK-2debut. När jag såg banskissen började jag undra vad jag gett mig in på... Sned framdrivning, runda en pinne 50 meter framför föraren, en hyggligt liten triangel men svårt att se linjerna, sista benet på triangeln direkt till en liten fålla med trång öppning (utan grind) och sedan singla av ett grått djur (två gråa och två vita i grupperna). Hm!
Jag skickade Zeke vänster och han gick ut helt ok men blev lite grund och stannade lite kort - tog inte vänstervisslan där. Det kändes som han hade lite jobbigt att trycka loss djuren från utställarhunden och så fort han "kom loss" lyssnade han fint. 8 på upptaget (snett eftersom han stannade kort) och 17 på framdrivningen. Lite krokigt men helt ok. 40 på hämtet.
Fråndrivningen var riktigt hyfsad. Visst var det krokigt och vi fick riktigt vida svängar eftersom han inte tog högervisslan i första läget och då rann fåren iväg men vi prickade grindarna och fick fåren till fållan. Där fick vi problem... Ett får utanför flera gånger och allmänt rörigt men till slut åkte de in, 1 poäng kvar och sedan singlingen. Hoppsan, nu var det en ring man skulle hålla rätt på också ;-) Jag siktade in mig på en stor grå tacka och det var inga problem att få bort henne, problemet var bara att varje gång följde den andra gråa med. Vi hade flera halvlägen och flera tillfällen där två får gled iväg innan vi till slut fick en lucka. Zeke kom in som ett jehu och jagade (!) iväg tackan men det gick bra att få in honom i luckan och få till en godkänd delning. Han hade nog surat ihop på att vi aldrig fick något läge och när han äntligen fick komma in så skulle fårskrället undan :o) 5 poäng på delningen och 68 totalt. Det är ungefär vad vi lyckats åstadkomma i både VP och IK-1 :-)
Jag är jättenöjd med Zekes instats. Han lyssnade bra och gjorde så gott han kunde. Jag är dessutom lika nöjd med att jag åter hittade fokus och faktiskt tänkte hyggligt klart. Det tar sig det här!

Annars har det varit en tung helg. Ett par kompisar som levt och jobbat ihop i över tjugo år ska separera och tyvärr blev det bestämt i går kväll under dramatiska former, alkoholpåverkan och en hel del hårda ord. Så vansinnigt tråkigt och jobbigt när livet spårar ur sådär. Jag tror att läget är under kontroll och att de pratat igenom saken nu men det är slitigt. Jag vet inte vad vi hamnat i för skilsmässostim. :-(

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jisses, så kompliserat. Bra jobbat!
Hoppas vi ses på någon av klubbens träningar i veckan. Jag ska på båda! / Heléne

Ewa sa...

Jag glömde helhetsintrycket: "Rutinerat förd (!!!). Bra djurhantering".
:-)

Anonym sa...

Grattis Ewa och Zeke. Jag tycker det var modigt av dig att ställa upp, där är inte jag på låånga vägar ;)
Anna, Tina och Bööb

Anonym sa...

Bra jobbat Ewa o Zeke.
Där ser du att det gick bra vad duktiga ni är.
Hoppas vi ses i kohagen i morgon.
Ewa o Tea

Anonym sa...

Det där verkade svårt, det gjorde ni bra. Det var väl ett bra resultat på debuten. Grattis./Mona

Anonym sa...

Det känns väl skönt att debuten är avklarad. Det gick ju bra också! Grattis.
Meril, Helga & Twix