tisdag, mars 31, 2009

det här är ju för f-n befängt

Om jag hade skrivit det här inlägget för en timme sedan hade det bara handlat om vilken fantastisk hund Zeke är. Nu har jag svårt att bortse från att jag gjorde klart det allra sista med bokföringen och skulle komplettera uppgifterna till privatdeklarationen och vad tror ni händer? Jo, datorn lägger av! :o) Alltså datorn med stort D, den som innehåller nämnda bokföring, foton, videos etc etc etc. Det är för f-n otroligt! Den slutar helt sonika skicka signaler till skärmen och utan skärm är man ganska väck.
Plan a: Återskapa bokföringen. Jag har det mesta på ett usbminne så det är egentligen bara ett par kvällars jobb som måste göras om.
Plan b: Testa datorn med en annan skärm
Plan c: Lämna in datorn och försöka rädda innehållet på hårddisken
Plan d: Kolla om jag har garanti på jäv-lskpaet och skicka in den - men då måste jag försöka rädda datat först...

Nu förtränger vi datorn och lagen om alltings jävl-het (nu ska jag sluta svära!) och fokuserar på resten av dagen:

I morse blev jag både trampad och knuffad av småkalvarna. Små och små, de väger i alla fall över 150 kg så det känns när de knölar in en i hinkhållaren för att de ska ha maaaat. Nu fick jag nog och tog fram det tunga artilleriet ;-) Zeke fick följa med ut ikväll och mota bort dem från nämnda maaaaat. Jag förstod att det skulle bli svårt eftersom de faktiskt inte introducerats till hund tidigare i någon vidare omfattning så att börja med att hålla bort dem från maten var väl inget optimalt läge men det kunde inte hjälpas... Men vilken hjälte den hunden är <3. Jag tänker sälla mig till de dr människorna som misslyckas på tävling och alltid hävdar att deras hund är sååå fantastisk hemma. En sådan är jag :-)
Han insåg snabbt att det där med att använda sitt eye inte var särskilt effektivt, här krävdes mer påtagliga insatser. Alltså tog han ordentlig strid med den största kalven som var mest påstridig, Zeke fick sig en rejäl snyting (och jag fick också en släng av sleven) men kontrade med ett bett i näsan. Sedan stod den kalven längst bak i boxen.... Sedan började Zeke pendla framför djuren och vips så stod kalvarna parkerade i bortre hörnet och jag fyllde på mat i fred. Behöver jag säga att jag gillar den hunden?!

Nu ska jag gå och se om datorn har självläkt...

6 kommentarer:

Ewa sa...

jag glömde förresten berätta att jag fick svar från SJ på min reklamation enligt restidsgarantin. Eftersom det var ett tåg som spårade ur och det var utom SJ:s kontroll kunde jag "tyvärr" inte få någon ersättning. Men hallå! Vems fel är det då? Mitt?

Anonym sa...

Du har säkert fått ett "DHFHVASF" på din dator.... (dvs Det Här Felet Har Vi Aldrig Sett Förut...)

// Strössel

Anonym sa...

Hej Ewa
Vilken hiskelig tur att Hussen var hemma när verandan var i farozonen.
Hurra för det.
Sen vilken tur att du har en "lillehund" som är duktig på att hjälpa dig. Dom är buffliga och tunga och det konstigaste är ju att deras, kalvarnas, huvuden måste väga minst dubbelt mot vad hundarna, våra hjältar, väger.
Vad skulle vi göra utan dom i många situationer. Att dom verkligen står emot dessa kolosser.
Jag tycker dom är helt underbara.
//Yvonne

Anonym sa...

Sååå himla passande verifierings ord
LOCED, det var väl det din data var va??
Så klart de e resenärens fel ........ nog fixade du tågurspårningen?? Hmm hade de inte varit lite kul att reklamera en gång till och fråga om de inte har kontroll på om tågen spårar ur eller inte?? Ja jösses vilken kul artikell det skulle kunna bli ... (läses med myndig stämma) "SJ har nu tappat all kontroll över de ökande tågurspårningarna" ..........
Ps tack för grattiset ;-)
//Kitty

Anonym sa...

Nu får det vara nog med J-skap och E-lände hos Lisselqvarsfamiljen. Tur att Zeke jämnar ut oddsen. Lilla Zeke, vem kunde ana att det bor en kraftkarl i den goa hunden? ;-) Om inte jag, så kreaturen. Hipp hurra för Z-Power.//Heléne

Anonym sa...

Hej Kompis!

Jag vet jättebra ställen som återställer datorer!!

Jag är nämligen proffs på "fixing"

Bye från din kompis i Västerås