söndag, augusti 01, 2010

invallning del 2

Ikväll har Zeke och jag gjort ett nytt försök att valla in köttraskorna. De hade lärt sig en del av vårt förra besök, tyvärr inte det jag hade hoppats på. Nu började de med att gå till attack och Zeke ville inte alls gå emot dem. Jag lirkade och testade och försökte ge korna mer utrymme så att de skulle vara mindre stressade, men de var mer vrånga än stressade...
Efter ett tag blev jag förbannad och gick och hämtade en pinne och kollade med djurägaren att det var ok om jag gav på korna en snyting när de kom i nästa anfall? Det var det. Sagt och gjort, jag greppade min pinne med båda händerna och gick fram emot flocken med min värsta indianblick, nu jäk-r!
Zeke hakade på i min sinnesstämning och fattade också humör. Plötsligt började han gå på dem istället för att ge dem utrymme och han bet mellan ögonen flera gånger. Flocken backade undan och det blev ganska oroligt, men plötsligt var det inga problem att vända dem längre. Yes! Där fick de så de teg! Det måste ha stärkt hunden oerhört att hans utfall hade avsedd effekt och där ser man vad lite förarstöd kan göra :-)

Ett par vändor till ska vi försöka hinna med innan fredag när de ska flyttas.

Annars har vi slagit ner stolpar och börjat med vår träningsfålla här hemma. En nätfålla där baggarna ska gå i höst och som ska kunna fungera som träningsfålla. Det kommer att bli perfekt. Hussen har snickrat lite mer på altanen och vi har pysslat en del. Nu har Hussen semester några dagar så nu ska här tränas... Roms tass läker som den ska men han får vila några dagar till så att tassen håller till helgen.

Inga kommentarer: