torsdag, augusti 26, 2010

Rom och visselpipan. Part one.

Mobilen durrar och Janne Krantz börjar berätta en historia om en lappgubbe; Hussens egen ringsignal på min mobil. Jag svarar.
- Hej! När kommer du hem?
... åh, han saknar mig :-)...
- Det är en kalv på gräsmattan. Jag får inte in den utan hund.
...öh? Hundarna är hemma, det är bara hundföraren som är på jobbet?... - Ok, jag kommer!

Zeke och jag tar in kalven och när jag ändå är ute i regnet passar vi på att se över fåren och behandla några såriga får-öron, som knott och flugor knaprat på. Skarpt lilafärgad av blåspray och med jodopaxfläckar på de blöta kläderna ger vi kalvarna mat och eftersom jag redan är blöt tar jag med mig Rom ner till baggarna och påbörjar introduktionen till visselsignaler.

Oj, vad trött han blir av att försöka sortera signalerna ;-) höger går skapligt, vänster ligger han kvar och skruvar på sig och funderar och det blir en bakåtflank när han väl försöker sig iväg, ligg-signalen köper han riktigt fint och framåt fungerar ibland. Vi avslutar med att dela och småbaggarna har en stor förkärlek att rinna ihop om jag inte ser upp. Roligt! Att träna in signalerna är mindre roligt men nu är det väl dags. Det är bra om de sitter till nästa år...

Inga kommentarer: