onsdag, november 17, 2010

Kyligt


-kolla kön som väntar på sin tur ;-)

Idag var det dags för fårklippning igen. Som vanligt gick det snabbt och smidigt med Svens hjälp. Jag levererade fram får i en jämn ström och Majsan plockade ihop ull. Det var roligt att se att alla var i fint hull under all ull och årets tacklamm är kalasfina. - Det här skinnet skulle jag vilja ha, utbrast Sven när han klippte ett tacklamm som var ovanligt fläckig. Med lite tur blir det något sådant skinn från de få bagglamm som ska den vägen vandra. Jag har återigen den stora glädjen att få sälja en del bagglamm till liv. Av sju bagglamm går fyra i avel - inte illa va?!

Som vanligt när jag har bokat fårklippning slår Kung Bore till så nu gäller det att se till att fåren har massor av mat. Träningsfåren får vara inne några dagar, sedan blir det utevistelse men de får komma in på nätterna ett tag.



2 kommentarer:

Mackan sa...

Jag matar och matar jag med. I morse när jag kom ner för att knacka isen på vattnet hade de tagit sovmorgon och då såg jag hur de håller värmen när de sussar. Så gulligt låg de i två prydliga högar. Två feta täckte den magra, vilken kompisanda.

Synd på inställda tävlingar. Jag blir också frustrerad över att snön kom så tidigt och förhindrar alla kul aktiviteter.

Hör gärna av dig om det finns plats för lite träning av en lillfläck.

Monika sa...

brrrr !! jag drar mig för att klippa, tycker synd om dom men jag kanske är fjantig ;-)