tisdag, november 15, 2011

så vad är problemet?

Om alla tisdagar i november var som idag så vore det väl inget att sucka över. Det gäller ju bara att fylla dem med något bra. Som att gå på kurs till exempel.
Alltså drog jag, Zeke och Rom till Storvik där
Frida hade ordnat med kurs för
Bobby Dalziel. Närarbete stod på schemat, dvs delning, fålla, singling och ev sortering. Funktionärer var
Joe
och
Bobbys coming-up-star Jack

Jag var i valet och kvalet om jag skulle kunna köra Rom, så Zeke fick också följa med. När vi kom fram visade det sig att det var torrt och fint underlag så jag satte en självhäftande kompress över såret, drog av tratten och tog med mig Rom ut för att träna delning. Och delning blev det... och en hel del tvärtomträning för matten... Jag som jobbat så hårt för att alltid ha nerv i fåren fick lära mig (och hunden) att ta det luuuugnt och vara kylig och taktisk och lura fåren att gå isär. Mitt beteende att hålla fåren "på tå" är så djupt inlärt att jag till och med stampade till dem när Bobby gick en halvmeter framför mig och försökte lugna dem :o) Nåja, vi hittade ett mönster som i alla fall lurade isär de här fåren hur elegant som helst - det ska bli jätteskoj att fortsätta filura på det. En plan B har aldrig skadat :-)
Roligt var det också att Rom trummade på utan att påverkas av att det var en instruktör mitt i övningen.

Zeke fick nöja sig med att vara publik idag.

Vi fick se flera riktigt fina hundar, men dagens behållning var i alla fall hunden Vilja som kom ut och ville lära sig dela. Åh, vilket skönt skratt hon bjöd på:-)

fåren ser lite förundrade ut...

Inga kommentarer: