söndag, november 20, 2011

å så var det plötsligt november på riktigt...

vi har ju klarat oss länge från gråväder och lera men idag påmindes jag av hur november brukar vara. Träningshagen var hal och slipprig och trots att det såg ganska rent och torrt ut var både vi och hundar riktigt lerprickiga innan träningen var klar.

Lena med Mist och Erica med Mimmi drillades hårt idag och gjorde fina framsteg. Erica fick plocka ner Mimmi från hennes höga hästar, men sedan gick det riktigt bra. Lena jobbade med flanker ur balans, men framförallt på att lära Mist höger och vänster istället för att hjälpa henne med armar och kroppsspråk. Det finns ju ingen anledning att lära sig om man alltid får hjälp, tänker jag.

Efteråt körde jag Rom en kort sväng. Först hos baggarna (delningar åt "fel" håll för mig) men det kändes onödigt halt så vi flyttade till tacklammen och körde på lite längre avstånd. Han blir allt mer öppen i huvudet även på långt håll, men tappar lite i driv eftersom han väntar på kommandon. Därför lägger jag in några längre drivningar där han verkligen får trampa på och jag inte styr - men när han väl får en signal ska han ta den, utan att vara i en "jag-flyttar-får-bubbla". Idag gick det riktigt bra. Ingen bubbla = sämre driv = bättre hörbarhet. Drivet hoppas jag kommer när han blir lite tryggare.

I morgon tar vi stygnen så nu blir det snart tyst i huset. Dessutom hoppas jag att Sören hinner titta på Zeke - som är väsentligt bättre idag men fortfarande stel och går inte rent.

Inga kommentarer: