torsdag, december 29, 2011

berg- och dalbana

Igår följde jag med Majsan till stora staden Falun för lite shopping, på vägen hem passerade vi Granngården och valde ut en ny fodersort till farbror Rex som tunnat ur på sistone. Inte undra på som de travar och motionerar dagarna i ända ;-) När jag ändå hade ångan uppe åkte jag till Säter och köpte den berömda ullfilten trots att det inte var rea och i samma anda köpte jag en router för mobilt bredband. Vår fasta telefon är ju död igen efter senaste stormen och det är bara en tidsfråga hur länge vi ska ha den kvar. Nu är reparatör beställd så jag behåller väl den ett tag till - om de nu hittar något fel och lagar den. Men sedan planerar jag att gå över till mobilt och då tänkte jag ha den här lösningen som backup ett tag och testa. Alltså köpte jag en router... Ni som är ointresserade av sådana tekniska installationer kan sluta läsa här ;-)

Enligt internet skulle routern konfigureras på några minuter. Jag höll på i fem timmar. Sedan sov jag och vaknade med en ny idé, testade den och gav så sakteliga upp. Eländet kände inte av modemet från början och sedan trixade jag mig fram till att den hade kontakt och alla lampor lyste uppkäftigt grönt. Uppkäftigt därför att jag fortfarande inte hade någon internetåtkomst. I med usb-modemet i routern - testa - ta ur modemet och sätta det direkt i datorn - koppla upp sig utan router - googla på vad det kunde vara för fel, studera leverantörens och telias hemsidor - koppla ur modemet - ansluta i routern - testa............. så där höll jag på. Onödigt envis är jag också. Åkte tillbaka till affären och fick tillbaka pengarna, tittade på ett par ställen till och landade till slut efter en ordentlig omväg i teliabutiken. Och nu gick det mycket bättre! Typ helt utan problem... Lika förbannad och irriterad som jag var inatt, lika upprymd kan jag bli när saker bara fungerar som förväntat. Jag är lättroad ibland ;-) jag jobbade några timmar på förmiddagen och för att fylla på min irritation så kopplade fjärranslutningen till jobbet ur med ojämna mellanrum. Till slut var jag på vippen att ta till våld mot datorn, stängde ner och gick ut i regnet.

Nu blev det bara en hundrastning och ingen träning. Zeke skulle åka till Maria och få behandling. Han fortsätter att följa Bli-frisk-kurvan :-) Nu behöver han inte fler elbehandlingar men jag får fortsätta att köra Novafonen och så ska Maria känna på honom om tre veckor. Men planen med femminutersträningar fortsätter :-) och så håller vi tummarna.

Jag läste avundsjukt om Lexa och Jovis julklapp. Tänk så praktiskt det skulle vara... Hur ska jag få upp hundarna på Hussens motionscykel?

Inga kommentarer: