söndag, december 18, 2011

dagen efter

Efter gårdagens ganska misslyckade husmorsförsök bestämde jag mig för att göra något som jag i alla fall behärskar något bättre. Alltså bjöd jag in kamraterna och gick ut och tränade ;-)
Is i baggarnas hage - alltså motionerade vi ungtackorna lite och då blev det lite mer rörelse...

Sarah och Svea är på god väg, det ser riktigt bra ut. Marie och Sture har gjort gigantiska framsteg senaste veckorna. Förra gången de testade att fösa tackorna var det ganska mycket som trasslade, idag skötte sig Sture fint. Man får se upp lite med hans attityd - han skrämmer djur helt i onödan och ställer till det lite för sig på det sättet. Det gäller det att bygga Lugn. Andra passet gick han riktigt bra.
Rom tränade på svåra saker och jag testade några olika visslor för att dra in honom mot djur "på toppen". Det låter inte klokt men ingår i en plan ;-) Idag såg det om som inkallningsvisslan fungerade bäst, jag får prova lite till. Om jag sedan kunde lära mig av med den larviga framåtvisslan som jag av rätt obegriplig anledning lagt mig till med, direkt på Därvisslan.,. Det finns lite att putsa på kan man säga :-)

Allra bäst idag var Bud. I alla fall om han själv får bestämma <3 . Han fick vara med och vara hållhund eftersom jag förstod att det skulle bli snabba djur. Han är fenomenal på det. Lägger sig inte i utan håller sin kant, bromsar lite, passar lite och ligger långa stunder still hos mig och iakttar vaksamt varje rörelse. Snacka om att ta sin uppgift på allvar :-)

Efter ett par timmar i hagen blev det lite hemmastök och sedan åkte vi till Ica Maxi för att julhandla. Helt fascinernade, det var nästan inget folk där! Kors i taket vilken bra planering!

Inga kommentarer: