torsdag, juni 16, 2016

Tema Nötter

De senaste dagarna har det varit nöttema i tillvaron. I lördags tog vi ut kalvarna. Tidigare har vi tagit ut kalvarna i grimma och lugnt och ordnat visat dem trådarna och sett till att de förstått att akta sig för staketet innan vi släppt dem. I år testade vi en ny variant. Hussen tog den minsta kalven i grimma och jag och Rom vallade ut de andra fem. I bästa fall skulle de följa med sin kompis...
Det gick hur fint som helst! Visst krånglade de lite och försökte vända och det var någon som sprang tillbaka ut på vägen innan jag hann få ledet på plats, men Rom visade med lugn och pondus att flyktvägarna var stängda och vips, hade vi dem på plats. Något säger mig att vi inte kommer att leda ut dem fler gånger...

På söndagen tänkte jag att det var dags att byta hage, den övre hagen är överväxt och de behövde komma dit så fort vi gått över stängslen och lagat och slagit gräs. Så på söndagen skulle jag flytta dem. Det är bara över bäcken och genom ett grindhål, så det brukar inte vara något problem. Men nu gick vi på pumpen! En (den största, förstås) visade sig ha vattenskräck och var helt omöjlig att få att gå ner för att korsa bäcken. Rom kämpade tappert och jag bytte hund till slut men Four hade ingen större lycka. Till slut bestämde jag mig för att tålamod var en god idé så jag vallade ner de andra fem till bäcken och så fick fegisen vara med dem och själv fundera ut att det skulle vara gott med vatten... dagen efter upprepade vi proceduren och då vågade sig fegisen ner en bit i diket, så efter en stund kunde vi lugnt och ordnat putta lite på honom och så... var de på plats.

Sedan har även Four flyttat dem lite grann. Han är inte världens modigaste, men han försöker verkligen. Men till skillnad från Rom så blir han aldrig blockerad och springer in i farliga situationer för att till varje pris få stopp på ett flyende djur. Bra eller dåligt? Både och, skulle jag säga.

Igår var vi hos Christine och tränade - på nöt igen. Vi var några ekipage med varierande nötvana som tränade. Jag tänkte se till att gå-på-kommandot sitter även när jag inte är med, dvs i en framdrivning eller drivning. När vi föser sitter det bra men då har han ju stöd från mig. Dessutom fanns det en fålla och det behöver vi ju träna på... Riktigt knöliga att fålla in och sedan skulle han behöva lära sig fålla ut. Hm, tävlingarna är ju inte förrän om två veckor så det ska vi väl få till... Han går in i huset/vindskyddet här hemma men att gå in i fållan är svårare, där kan han ju välja att trycka från utsidan och det är mycket enklare... Nåja, han skötte sig fint. Nu är det två veckor till vår  nötpremiär för i år och jag såg precis att vi kom med både på NN1 och NN2 (!) första dagen...


Inga kommentarer: