söndag, november 20, 2016

Träning. Med tema katt och delning.

Det är mitt i november och barmark så det gäller att passa på att träna när det går. Idag körde jag och Heléne lite hemma hos henne. Några ungtackor och en äldre tacka. Det var en ... intressant konstellation när det kom till delning.. Det var väldigt många nosar som vilade på den tackans rygg kan jag säga...

Jag körde Rom en en stund först. Och upptäckte att de inte har riktigt samma signaler. Hon som inte heter Konsekvens i andra namn har modulerat visslorna lite med Four och Rom hade tydligen en annan snits på korta högervisslan till exempel. Å andra sidan blåste jag Roms lookbacksignal till Four med ungefär lika stor framgång. Vimsmaja!

När det var Fours tur skulle han få göra ett klurigt hämt över flera fält och genom ett par grindhål och med en framdrivning i vinkel genom samma grindhål. Sedan hade jag tänkt mig att vika av djuren i nittio graders vinkel efter sista grinden och köra en cross istället för framdrivning. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt, han tog hjälpsignalerna bra och hittade djuren fint men kom in väldigt grunt och var så nära att han inte kunde flytta dem på framdrivningen. Öh? Nåja, jag fick hjälpa honom ur konflikten med tackan och sedan var det inga problem med henne resten av träningen. Ibland är det inte det svåra som är svårt...

Med lammen ihopflätade mot tackan var det ju som upplagt för att träna delning. Framförallt behöver ju Four lära sig några fler tekniker. Jag var ganska övertygad om att det inte skulle gå så bra, mitt tålamod är mycket kort med djur som trilskas i just delningen. Just därför gick det väl över förväntan bra! Four kom in i den ena pyttelilla luckan efter den andra och han agerade klokt och sansat när djuren försökte vända tillbaka till flocken. Ibland är det inte det svåra som är svårt...

Gemma går från klarhet till klarhet. Idag jobbade de hårt med att få henne längre in i luckan och det såg riktigt bra ut. Lilla Katt har tänt flera växlar och jag tror att hennes matte är glad för det. När hon sansar sig och orkar ta det lugnt ser det jättefint ut, men visst ungdomlig iver lyser igenom ibland.

Top var med och minglade lite. Eller han minglade inte så mycket, han låg mest i sin kattbur och sov när vi tränade. En Katt och en valp i kattbur... Tur att det var några hundar också. Och får. Och Four





Rom följde träningen med stort intresse. Tills han tyckte att Heléne lät lite arg och att hon viftade med en pinne. Sedan var han försvunnen...




På vägen hem handlade jag lite. Det går åt mycket hushålls- och toapapper - och rengöringsmedel med en valp i huset. Jag köpte lite godis också. Det här måste vara det märkligaste på länge..


1 kommentar:

Helénes klotterplank sa...

Varför inte koka hederlig gröt på gryn eller i andra hand köpa färdig gröt på Ica?
Kul, svårt och lite annorlunda i dag. Tack!