torsdag, november 22, 2007

det är jobbigt att vara bonde

Idag skyndade jag hem från jobbet, tog hem träningstackorna, delade av de två tackorna som skulle till slakt, tog ut resten igen, skötte om resten av djuren och gjorde i ordning till slaktaren skulle komma. Anders var hit och hämtade sin bagge Carl XVI Gustaf så nu när slaktaren gjort sitt jobb är det bara två tackgrupper och Helens bagge 7lio kvar. Mycket mer lättarbetat när det inte är smågrupper med får i alla hörn ;-)

Somnade som en stock framför teven men nu ska jag mata hundar och ta ut dem, sedan ska jag salta skinn och sedan dyka i säng ögonabums.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det är jobbigt men också så roligt eller hur! och så får man ju träningsmöjligheter!
Kom in på din blogg av en slump och har nu suttit och gått tillbaks flera månader och läst!! Skulle ju göra så mycket annat men det var spännande att läsa om alla träningar mm...
Skall ju till Gail i dec. Anledningen hittar du på min hemsida under Viätts hundar!
Ha det bra Nina

Anonym sa...

Hur orkade du vara så argumentativ på min sida när du är så trött?
Angående röda drevrar som slutar livet. I lördags när jag åkte till Enköping dök det upp en mycket trött drever med pejl runt nacken på vägen. Bilen framför tvärnitade och drevern travade lugnt ner i motsatta dikesslänten, men kom upp bakom min bil igen och travade lika sakta med nosen i backen. Jisses, där är det kurvigt och MYCKET trafik, måtte han ha klarat sig!
ang hästen, har du läst i Dalademokraten.se om hur det gick till. Hualigen! Och det har visst hänt för några år sedan utan att ha blivit uppklarat, liknande händelser i samma trakt.
Hoppas de inte ger sig på får!! Eller fler djur överhuvudtaget!! Hoppas den personen blir påkörd av en häst i sken och dör!
Var har du karln i huset?
Skönt att det är fredag så du får somna framför teven i lugn och ro. Du har väl köpt tranbärsjuice?!?!?
Ha de gött!
Hälsar Mackan