söndag, november 04, 2007

å så var det plötsligt vinter

Igår morse när det var "stiga-upp-dags" suckade jag djupt och insåg att jag inte skulle hinna i tid till Mosses clinic som anordnades av SDV. På marken låg drygt 5 centimeter snö :-( inget läge för sommardäck, alltså. Vi hjälptes åt att byta och jag kom iväg. Clinicen var jättebra, intressant att både höra hur Mosse tänker runt hundhållning och hundträning och sedan fick vi se ett gäng hundar i olika utbildningsstadier på eftermiddagen.
Direkt när clinicen var slut tog jag sikte på Mariefred och helgens stora fest. Gunnel har fyllt en förskräcklig massa år under hösten och skulle firas med överraskningsfest med wild west-tema :-) Anna, Susanne och Kicki hade gjort ett jättejobb med alla förberedelser och hade dessutom lyckats hålla projektet hemligt för jubilaren. Riktigt skoj var det!

Idag hade jag bokat tid hos Peter för träning när jag åkte hem så nästa anhalt på resan var Lerkulan. Heléne, Christine och Lena var redan där, tyvärr hann jag inte se så mycket av deras träning innan det var vår tur, men de hade fått läxor (de som inte redan hade en, förstås...)

Zeke gick riktigt fint även om han tyckte att jag var riktigt jobbig som skickade honom åt "fel" håll hela tiden så på slutet var han mer än lovligt loj. Jag vet inte riktigt varför - ibland fungerar den mänskliga hjärnan inte som man förväntar sig - men istället för att glädjas över att han faktiskt gick bra så fick jag en riktigt självförtroendedipp när jag åkte hem. Hur knäpp får man vara?! Nåja, här är vår "att-tänka-på-lista" till nästa gång: (bäst att skriva ner den eftersom det inte blir någon träning förrän efter den välbehövliga semestern)
* matte ska renodla sina visslingar (som är ungefär lika ostrukturerade som mina kommandon, jag förstår inte varför jag inte var mer noga med dem från början) Jaja, det ska vi väl klara av!
Dessutom ska jag tänka på att vissla mjukare och inte ta i för kung och fosterland. Främst är det Liggvisslan som skulle kunna väcka döda men det skyller jag på att det är förvrärvad kunskap att man måste ta i så man blir blå för att över huvud taget ha chansen att hunden ska stanna. Jag har faktiskt anat att det inte behövs men naturligtvis behöver jag påminnas ;-)
* Zeke får absolut inte vända fåren i fösningar/fråndrivningar. Naturligtvis! Men det har jag aldrig tänkt på att helt enkelt förbjuda och det köpte han klockrent så det verkar ju mycket smartare än att försöka styra ur situationen när den redan uppstått ;-)
* se upp med att han lätt glider med på sidan i drivningarna istället för att styra upp ordentligt

När han går som i dag verkar det helt obegripligt att jag inte hinner med att styra på tävlingar. Jag tror att det kan bli riktigt bra till nästa år och jag förlitar mig på att Heléne och gänget kommer att påminna mig i vinter så jag inte flummar till det igen. Hoppas att det blir en träningsvänlig vinter så att vi hinner till Peter några fler gånger. Gunnel har dessutom börjat sondera terrängen inför nästa års Skottlandsresa så vi har ju lite att se fram emot :-)

Annars har jag letat på sandaler, pass, shorts och solskyddskräm...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad FEGT att fly november..Närå, jag är bara avis!
Trodde du svischade förbi på RV70 igår, men det kanske inte var din pegeout..
Ha ha, tänkte på att du försöker skrämma bondelivet ur Heléne...hon borde få prova på klippning av ull och klövar...he he.
Ha det nu så himlans skönt i solen!
Hälsar Mackan

Ewa sa...

Det kommer hon snart att få göra...
Nej, det var inte min Peugeot som svischade förbi igår, vi hade annan färdväg.

Anonym sa...

Att klippa ull har jag redan fått erfara. MED HANDSAX!!! I två och en halv timme höll jag på med en och samma tacka. Tror dessutom att den tackan fick utegångsförbud ett tag pga att hon såg för anskrämlig ut.
Söta, lilla Ewa den dippen ska vi HÄR och NU städa bort. Zeke var jätte, jätte duktig. Det var inga enkla saker ni pysslade med. Dessutom var det ett helt nytt tankesätt för dig. Det är klart att han började fundera. Det ska du vara glad för. Grabben ställde ju upp hela tiden trots att vi var hur jobbiga som helst. Och jag tyckte nog att det började gå upp ett "aha" på slutet. Även du var duktig att ställa om på så kort tid, och jag som gick bredvid och lyssnade och iaktog hörde och såg era framsteg.
Ha nu en skööön semester./ Heléne

Ewa sa...

Tusen tack Heléne :-) Jag tror att det blev för uppenbart för mig att det är MIG det hänger på om det ska bli bra... Hundskrället ställer upp och gör så gott han kan och jag blir så frustrerad över att jag gör det så svårt för honom.
Tur att han är så begåvad ;-)

Päivi Nietosvaara sa...

Hej Ewa
Det var jätte trevligt att träffa dig vid Gunnels fest. Hoppas vi träffar nästa gången så att vi kan också träna hundar tillsammans.
Hälsar Päivi (Finland)